opuszczanie
żuchwy jak podczas wymowy głoski /a/ oraz unoszenie jej do góry
wykonywanie
żuchwą ruchów poziomych /w prawą i w lewą stronę/ raz z wargami
rozchylonymi, raz z zamkniętymi
wykonywanie
żuchwą ruchów do przodu i do tyłu
kolejne
wykonywanie ruchów żuchwą w prawą i w lewą stronę a następnie do
przodu i do tyłu przy otwartych ustach i płasko ułożonym na dnie
jamy ustnej języku
przy
zamkniętych ustach wykonywanie powolnych kolistych ruchów żuchwy raz
w jedną, raz w drugą stronę /np. naśladowanie krowy żującej trawę/
ruszanie
żuchwą na wszystkie strony /zabawa w „małpie minki”/
wsuwanie
dolnej wargi pod górne zęby a następnie nagryzanie dolnej wargi jak
najgłębiej /zabawa pt. „wielbłąd”/
wysunięcie
żuchwy do przodu a następnie nagryzienie dolnymi zębami górnej wargi
oraz „masowanie jej” dolnymi zębami
wysunięcie
żuchwy do przodu a następnie poruszanie dolnymi zębami po górnej
wardze
cofnięcie
żuchwy a następnie poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze oraz
brodzie
naśladowanie
żucia gumy lub jej żucie
opuszczanie
żuchwy przy zwracaniu uwagi na szerokie otwieranie ust /najpierw
powolne a potem nieco szybsze/
kilkukrotne
naśladowanie ziewania lub ziewnie
rytmiczne
przesuwanie żuchwy przy szeroko otwartych ustach na boki
powolne
opuszczanie szczęki przy czubku języka ułożonym na podniebieniu
za górnymi jedynkami
jedzenie
/gryzienie/ twardszych pokarmów.