Ćwiczenia
mechanizmu podniebienno-gradłowego
(podniebienia
miękkiego, zwarcia podniebienno-gardłowego, pierścienia
zwierającego
gardło)
Ćwiczenia
te prowadzimy u osób, u których mechanizm podniebienno-gardłowy nie
funkcjonuje w sposób prawidłowy (najczęściej u osób z rozszczepem
podniebienia lub przejawiających inne zaburzenia tej okolicy).
Przykładowe
ćwiczenia:
wdech
i wydech przez nos przy zamkniętych ustach
wdech
i wydech powietrza przez nos wraz z zamykaniem palcem na zmianę
dziurek od nosa
głęboki
wdech powietrza przez nos i wydech ustami (w pierwszym etapie
prowadzenia ćwiczeń zaciskamy palcami nos, następie wykonujemy
ćwiczenie bez zaciskania skrzydełek nosa)
wdychanie
powietrza ustami i wydychanie go nosem przy szeroko otwartych ustach
wdychanie
i wydychanie powietrza przez usta, początkowo z zaciśniętym palcami
nosem, potem bez zaciskania go
dmuchanie
przez usta na np. piórka, płatki kwiatków, skrawki papieru, piłeczki
styropianowe, świeczki, wiatraczki, balony, instrumenty muzyczne z
regulowaniem siły wydechu tj. dmuchając mocno, a następnie delikatnie
swobodne
ziewanie wraz z obserwacją swojego gardła w lustrze ziewanie z
wydawaniem dźwięku aaa….
chrząkanie
chuchanie
na lusterko
chuchanie
na „zmarznięte” dłonie (rozgrzewanie ich) wymowa sylab
ha, ho, he, ha, ho, he
kasłanie
z językiem wsuniętym między zęby lub opuszczonym na brodę tak by
uruchomić podniebienie miękkie
naśladowanie
chrapania gwizdanie
imitowanie
płukania gardła (odgłos gul, gul, gul….) płukanie gardła wodą
(tak jak podczas mycia zębów)
picie
napojów przez słomkę z różnicowaniem ich długości oraz grubości a
także gęstości napojów (słomki - długie, krótkie, grubsze, cieńsze;
napoje rzadsze oraz gęściejsze)
zasysanie
przez rurkę skrawków papieru, wacików, piłeczek ze styropianu itp.
utrzymywanie ich w postaci zassanej przez jakiś czas
powolne
połykanie napojów z językiem uniesionym na wałek dziąsłowy
krótkie
wymawianie przed lustrem samogłosek a, e, o, u, i, y
nadymanie
policzków powietrzem, utrzymywanie nadętych policzków przez chwilę
początkowo przy zatkanym palcami nosie, a następnie wypuszczanie
powietrza przez nos
naprzemienne
nadymanie raz jednego policzka raz drugiego
wciąganie
policzków do wnętrza jamy ustnej oraz rozluźnianie ich wymawianie
sylab am-ma, an-na, om-mo, em-me, en-ne
wymawianie
sylab z głoską /p/ na końcu słów np. ap, op, up, ep, yp, ip wraz z
przedłużaniem zwarcia warg podczas wymowy głoski /p/.
wymawianie
sylab apa, opo, epe, ypy, ipi, upu
szybkie
wymawianie połączeń głoskowych uku-ugu, oko-ogo, uk-ku, uk-gu, ok-go.
Literatura
źródłowa:
Edu
Sensus, Ćwiczeń stos i labiogramy.
Banaszkiewicz Agnieszka,
Ćwiczenia mechanizmu podniebienno-gardłowego, Forum Logopedy,
lipiec/sierpień 2016 (nr 14).
Pluta-Wojciechowska
Danuta, Zaburzenia mowy i u dzieci z rozszczepem podniebienia.
Badania
– teoria - praktyka. Bytom 2008.
Opracowanie:
Neurologopeda Alicja Janecka