Czcionka:         Kontrasat:  http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-B.png http://pppozimek.pl/WCAG-C.png         


Ćwiczenia usprawniające pracę aparatu oddechowego - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Ćwiczenia usprawniające pracę aparatu oddechowego - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Przejdź do treści

Ćwiczenia usprawniające pracę aparatu oddechowego





Ćwiczenia usprawniające funkcję oddechową prowadzimy wśród dzieci, które przejawiają nieprawidłowy tor oddechowy w czasie mówienia lub spoczynku lub w niewłaściwy sposób gospodarują powietrzem. Celem ćwiczeń oddechowych może być ponadto różnicowanie faz oddechowych, zwiększanie pojemności płuc, wzmacnianie i wydłużanie fazy wydechowej, regulowanie siły wydechu, nauka oddychania przeponowego. Ćwiczenia oddechowe sprzyjają również rozwijaniu koncentracji i uwagi.


Ćwiczenia te powinny być wykonywane w przewietrzonym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu przez około 5 minut. Podczas ich wykonywania powietrze wciągamy nosem a wypuszczamy ustami.


Ćwiczenia z dziećmi młodszymi prowadzimy w formie zabaw, do których można włączyć ruch. W pracy z dziećmi starszymi można wykorzystać dodatkowo wierszyki lub bajeczki logopedyczne.


Ćwiczenia prowadzone w formie zabawy:


  • zdmuchiwanie płomienia świecy


  • picie napojów przez słomkę


  • dmuchanie przez słomkę na piłeczki styropianowe, skrawki papieru, waciki itp.


  • robienie baniek mydlanych


  • dmuchanie na piórka, wiatraczki.


Ćwiczenia z wykorzystaniem ruchu (oddechowo-ruchowe):


  • w pozycji stojącej unoszenie rąk do góry wraz z wdechem powietrza przez nos, opuszczenie rąk i ułożenie ich wzdłuż tułowia - wraz z wypuszczeniem powietrza ustami

  • unoszenie rąk do góry wraz z wspięciem się na palce oraz wciągnięciem powietrza nosem, opuszczenie rąk na dół wraz z wydechem powietrza ustami i opuszczeniem stóp na podłogę.


Ćwiczenia wykonywane przed lustrem:


  • przy nałożonej wardze górnej na dolną dmuchanie na grzbiet dłoni (na grzbiecie dłoni mogą być umieszczone skrawki papieru, ziarenka prażonego ryżu itp. – staramy się je zdmuchnąć)

  • przy lekko cofniętych kącikach ust dmuchanie na wąski pasek papieru przyklejony do języka celem wprawienia go w ruch (drgania).


Powyższe ćwiczenia wykonujemy trzykrotnie.

Ćwiczenia wydłużające fazę wydechową:


  • powolne i długie wydmuchiwanie powietrza przez usta


  • wypowiadanie na jednym wydechu pojedynczych głosek np. sss – syczenie węża


  • wypowiadanie na jednym wydechu coraz dłuższych ciągów np. liczenie, wyliczanie dni tygodnia, pór roku itp.


Ćwiczenia kształtujące równomierność siły wydechu:


  • dmuchanie na palącą się świecę tak by płomień świecy był równomiernie odchylony


  • dmuchanie na wacik zawieszony na nitce tak by odchylał się w jednakowym stopniu


  • dmuchanie na wiatraczek tak by kręcił się powoli i z jednakową prędkością


  • wypowiadanie pojedynczych głosek najpierw z jednakową a potem różną głośnością.


Ćwiczenia oddechu przeponowego:


  • ziewanie


  • śmiech


  • energiczne wypowiadanie szeptem spółgłosek (zwartych, zwarto-szczelinowych, bezdźwięcznych: wargowych lub przedniojęzykowych w połączeniu z głoskami tylnojęzykowymi, np. stuk-puk, tik-tak, cyk, cyk, tak-to-tak, itp.


Ćwiczenia z wykorzystaniem wierszyków np. wiersz:




Ziewolandia”


Nazwę dziwną raz kraj miał,


Ziewolandią kraj się zwał.


Wszyscy ludzie tu ziewali,


młodzi, starzy, duzi, mali:


- Aaa…*




W kraju tym przez cały dzień


nic nie robił każdy leń.


Wszystkie lenie tu ziewały,


i leń duży, i leń mały:


- Aaa …*



Tu każdemu mijał czas


na ziewaniu raz po raz.


Wszyscy ludzie tu ziewali,


ludzie duzi, ludzie mali:


- Aaa …*




Ziewał król i jego żona,


brat i brata narzeczona.


Po królewsku tak ziewali


władcy duzi oraz mali:


- Aaa …*




Grzmiały w koło głośne dźwięki,


wszędzie słychać same jęki.


A to ludzie, gdy ziewali,


głośno aaa… wypowiadali:


- Aaa …*




W czasie, w którym nie ziewali,


wszyscy sobie smacznie spali.


A przed spaniem bardzo śpiący


byli wszyscy ziewający:


- Aaa …*




Nazwę dziwną ten kraj miał,

słusznie zwał się, tak jak zwał.


Bo w tym kraju te ziewania


nie zwiastują ludziom spania.


- Aaa …*




W miejscach oznaczonych symbolem gwiazdki (*) dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe naśladując długie i swobodne ziewanie podczas wymowy głoski a.







Literatura źródłowa:


Skorek Ewa Małgorzata, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych.


Góral-Półrola Jolanta, Zakrzewska Stanisława, Będę mówić poprawnie, Zeszyt 1.


Góral-Półrola Jolanta, Zakrzewska Stanisława, Będę mówić poprawnie, Zeszyt 3.


Góral-Półrola Jolanta, Zakrzewska Stanisława, Będę mówić poprawnie, Zeszyt 4.


Edu Sensus, Ćwiczeń stos i labiogramy.







Opracowanie: Neurologopeda Alicja Janecka

Wróć do spisu treści