JAK DBAĆ O HARMONIJNY
ROZWÓJ DZIECKA
PRZEDSZKOLNEGO?
Wskazówki dla rodziców dotyczące wspierania ogólnego rozwoju dziecka
OPRACOWANIE:
mgr Alicja Bakalorz – Pyka – neurologopeda PPP w Ozimu mgr Karina Kurda- psycholog PPP w Ozimku
data publikacji: 19.05.2020r.
OBSZAR SPOŁECZNO - EMOCJONALNY
Dziecko w wieku przedszkolnym musi przystosować się do życia
w zorganizowanych grupach społecznych. Uczęszczając do przedszkola staje się członkiem grupy przedszkolnej. W placówce przedszkolnej dziecko przez większą część dnia przebywa pod opieką nauczycieli, wśród rówieśników, poznaje i uczy się pełnić
różne role społeczne.
Jednak nie tylko przedszkole, ale także, a może przede wszystkim dom rodzinny mają ogromny wpływ na proces socjalizacji - to rodzina jest pierwszym
i najważniejszym przekazicielem wartości kulturowych i społecznych.
Bardzo ważna jest atmosfera jaka
panuje
w
rodzinie,
zachowania,
postawy
i poglądy rodziców, sposób komunikacji.
Z rodziny
dziecko
wynosi
podstawowe
doświadczenia,
z
którymi
wchodzi
kolejne środowiska (sąsiedzkie, przedszkolne, a następnie szkolne), gdzie dochodzi do uzupełnienia i pogłębienia doświadczeń zdobytych w rodzinie.
Cele rozwojowe
Sposób rozwijania
Rozwijanie umiejętności
• Ustalenie jasnych zasad obowiązujących w domu oraz przestrzeganie ich
podporządkowania się,
rozwój reguł moralnych
Zdobywanie umiejętności
• Wprowadzenie dziecka w nowe kręgi społeczne – np. odwiedzanie
odpowiedniego zachowania
krewnych, zapraszanie znajomych do domu, zapraszanie rówieśników
się w towarzystwie
dziecka do domu
• Prowadzenie zabaw tematycznych na terenie domu, odgrywanie różnych
ról– np. w sklep, lekarza
Rozwijanie samoobsługi,
usamodzielnianie dziecka,
• Wykonywanie systematycznie razem z dzieckiem różnych „dorosłych”
wzmacnianie
zadań, czynności – np.: pomoc przy gotowaniu, opieka nad młodszym
odpowiedzialności
rodzeństwem, pomoc przy sprzątaniu
i obowiązkowości
• Wprowadzenie dziecka w świat obowiązków w domu/wokół domu – np.:
sprzątanie po sobie, podlewanie kwiatków, pomoc przy posiłkach,
rozłożenie naczyń
• Wspieranie i zachęcanie do samodzielnych inicjatyw
Rozpoznawane, nazywanie emocji
Codzienne zwracanie uwagi na emocje u siebie i u innych, ich
nazywanie i wyjaśnianie, praca na kartach obrazkowych
Radzenie sobie z porażką,
• Zadaniowe radzenie sobie z trudnościami np. poprzez granie w
rozwijanie poczucia sprawstwa,
gry planszowe, aby ukształtować u dziecka prawidłowe
wiary we własne umiejętności
wzorce przeżywania sukcesu, jak i porażki – modelować
prawidłowe zachowania przez wskazywanie przykładów
własnego postępowania.
• Stosowanie pochwał (pochwała opisowa – konkretne
omówienie zachowania, za które dziecko zostaje pochwalone),
dostrzeganie starań i wysiłków, mobilizowanie do dalszej pracy
OBSZAR RUCHOWY - MOTORYKA MAŁA
Sfera
Sprawność manualna
• Stosowanie różnych technik plastycznych –
np. modelowanie z plasteliny, malowanie farbami, wydzieranie, wycinanie,
naklejanie, stemplowanie, nawlekanie koralików, zwijanie sznureczka,
pomoc w wyrabianiu/lepieniu ciasta,
• Czynności samoobsługowe – np. sprzątanie zabawek, sprzątanie ze stołu,
odkładanie ubrań do szafki, ubieranie się, zapinanie guzików
Sprawność graficzna
Rysowanie linii/figur geometrycznych, zamalowanie małych przestrzeni
kredkami, kolorowanie, kreskowanie, rysowanie po śladzie/
w konturach/labiryntach, obrysowanie szablonów, wykonywanie rysunków
dowolnych i tematycznych
OBSZAR RUCHOWY - MOTORYKA DUŻA
Rozwijanie świadomości własnego
Wchodzenie na drabinki, łapanie i rzucanie piłki, rzucanie do celu,
ciała, równowagi, koordynacji
kopanie piłki, organizowanie toru przeszkód, bieganie, skakanie,
poszczególnych części ciała
chodzenie po krawężniku, zabawy na placu zabaw
OBSZAR POZNAWCZY - JĘZYK I KOMUNIKACJA
omawianie zdarzeń z życia codziennego,
czytanie bajek, książeczek, opowiadanie ilustracji; nazywanie przedmiotów, osób, cech, które występują na obrazkach,
zadawanie dziecku pytań otwartych,
stawianie pytań dziecku (np. podczas codziennych czynności, spaceru, oglądania bajek, przeglądania ilustracji),
podawanie wyczerpujących odpowiedzi na pytania dziecka (dlaczego?), co pozwala na wyjaśnianie dziecku relacji między zdarzeniami, zjawiskami,
prowadzenie zabaw i gier językowych (zagadki, rebusy, kalambury) –
np. Co to jest? Ma cztery koła i trąbi na ulicy (tata jeździ nim do pracy)?
wspólne śpiewanie.
OBSZAR POZNAWCZY - PERCEPCJA SŁUCHOWA
zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem,
wystukiwanie rytmu, rozpoznawanie melodii,
zapamiętywanie wierszyków, rymowanek, czytanych bajek,
zabawy: zgadnij, co słyszysz? czyj to głos?
rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo,
zapamiętywanie kolejności powtarzanych wyrazów, ciągów liczb,
zapamiętanie i realizacja wydawanych dziecku poleceń.
OBSZAR POZNAWCZY - PERCEPCJA WZROKOWA
naśladowanie sekwencji czynności,
odszukiwanie w otoczeniu wybranych elementów (zabawa: zgadnij, co widzę?),
odwzorowywanie wzorów/kształtów figur, wykonywanie konstrukcji przestrzennych z klocków, układanie figur według wzoru,
wyszukiwanie/uzupełnianie/dobieranie brakujących elementów na obrazkach, wyszukiwanie par figur,
odtwarzanie z pamięci układu elementów,
dopasowywanie części obrazków do całości,
układanie puzzli,
układanie historyjek obrazkowych,
szyfrowanie – przyporządkowanie obrazkom podanych symboli.
KONCENTRACJA UWAGI
Umiejętność skupienia uwagi jest procesem. Małe dzieci charakteryzuje krótkotrwała uwaga. Istotne jest stopniowe wydłużanie czasu wysiłku umysłowego.
Koncentracja uwagi jest rozwijania w trakcie realizacji każdego ćwiczenia/zabawy o ile dziecko jest wdrażane do kończenia rozpoczętej pracy i staranności. W trakcie rozproszenia uwagi zaleca się jej przywoływanie na danym zadaniu/aktywności.
Koncentracja uwagi jest podstawą zapamiętywania różnorodnych czynności i informacji!
KONTAKT Z PLACÓWKĄ PRZEDSZKOLNĄ
Chcąc wspierać rozwój dziecka niezbędna jest
współpraca miedzy rodzicami a nauczycielami przedszkola, co pozwala na:
wymianę informacji na temat zachowania, postępów, obszarów do dalszej pracy,
poznanie mocnych i słabych stron dziecka,
podanie dalszych wskazówek do pracy dydaktyczno – wychowawczej.
Bibliografia
Cieszyńska J., Korendo M., „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6.roku życia”, Wydawnictwo Edukacyjne Kraków, Kraków 2017.
Matejczuk Joanna, „Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny”
(tom 2, seria I), Redakcja serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska), Wydawca Instytut Badań
Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Osińska Barbara, „Trampolina+. Emocje" Wydawnictwo Szkolne PWN,
Warszawa 2016