JAK
SKUPIĆ SIĘ
PODCZAS
NAUKI
W
DOMU?
Opracowanie:
mgr
Alicja Bakalorz – Pyka – neurologopeda PPP w Ozimku
mgr
Karina Kurda – psycholog PPP w Ozimku
data
publikacji: 05.05.2020r.
HIGIENA
PRACY UMYSŁOWEJ – czyli jak prawidłowo obchodzić się z mózgiem
Jak
się uczyć, aby nauka była skuteczna, efektywna i przyjemna?
W
dużym stopniu praca w domu jest związana
z
zadbaniem o właściwą higienę pracy umysłowej oraz organizacją procesu
nauki. Warto kształtować u dziecka nawyki, które zwiększają
koncentrację uwagi oraz pozwalają na bardziej efektywną naukę.
W
dalszej części przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek dla uczniów
ułatwiających naukę
WARUNKI
WŁAŚCIWEJ HIGIENY UMYSŁOWEJ
Niekorzystne
momenty do nauki to:
zaraz
po przebudzeniu po długim śnie – mózgowi brakuje wtedy
energii, potrzeba mu tzw. rozgrzewki (spacer, chwila na świeżym
powietrzu),
Oświetlenie
– oświetlenie naturalne jest najlepszym źródłem światła. Jeśli
jest ono niewystarczające, zastosuj dodatkowo oświetlenie sztuczne –
zadbaj o jego odpowiednie natężenie, niech pada z lewej strony (z
prawej gdy jesteś leworęczny)
Świeże
powietrze i temperatura
– w pomieszczeniu nie powinno być za zimno, ani za gorąco,
wywietrz pokój, w którym się uczysz
Siedzisko
–
wygodne
siedzenie dostosowane do wzrostu:
plecy
powinny być wyprostowane, oparte o poręcz krzesła – co ułatwia
prawidłowe oddychanie i dotlenienie mózgu
ręce
ugięte w łokciach, oparte na blacie,
nogi
zgięte w kolanach pod kątem prostym, oparte o podłogę
Pozycja
leżąca sprzyja senności.
Nieprawidłowa
postawa może powodować ból pleców, nóg i głowy. Efektywnej nauce
potrzebne jest odpowiednie napięcie mięśniowe i…
czujność!
konieczne jest ograniczenie dystraktorów
(rozpraszaczy)
–
zastosuj zasadę „czystego biurka”, utrzymuj porządek na
biurku, by nie tracić czasu na szukanie materiałów
Można
uczyć się przy muzyce:
Muzyka
współczesna, rozrywkowa ma za szybki rytm i wprowadza zdenerwowanie,
natomiast zbyt powolna i spokojna może podziałać, jak kołysanka.
Komputer
–
jeśli ucząc się korzystasz z komputera, to skup się na jednej
czynności – koniecznie wyłącz komunikatory, portale
społecznościowe oraz wszystkie strony, które nie są związane
nauką.
Telefon
–
rozmowa, czy wymiana SMS-ów zajmuje bardzo dużo czasu i skutecznie
wybija z rytmu nauki. Telefon na czas nauki powinien być wyłączony
lub wyciszony.
Telewizor
–
przy włączonym telewizorze, nawet gdy ma wyciszony głos, trudno się
skupić na nauce, gdyż obraz i głos z ekranu zachęca do śledzenia
tego, co jest w telewizji.
Przykładem
takich ćwiczeń mogą być:
ćwiczenia
fizyczne – krótka gimnastyka (uwalnia endorfiny – co
polepsza samopoczucie, rozluźnia mięśnie, rozładowuje napięcie
mięśniowe),
słuchanie
muzyki,
Zadbaj
o odpowiednią ilość snu, w razie potrzeby rób krótkie drzemki (ok.
20-30 min.). Zapotrzebowanie na sen jest sprawą indywidualną,
natomiast wiele osób, żeby dobrze się wyspać
potrzebuje
więcej niż 7 h snu.
Przerwy
w nauce są konieczne
– nie ma sensu walczyć z
oporem
mózgu!
Przerwą
NIE
może być telewizja, która jest pożeraczem czasu, wprowadza w
bierność, ospałość i jesteśmy skłonni
więcej jeść.
Odżywianie
– pamiętaj o nawadnianiu organizmu, zaopatrz się w wodę (mózg
jest z jednym z organów zawierających najwięcej wody - ponad 90%,
stąd potrzebuje być nawodniony, żeby dobrze skupiać uwagę na
zadaniach
Zdrowy
tryb życia
–
odpowiednie
odżywianie + sport = wzmocnienie sprawności fizycznej, która ma wpływ
na naukę (polepsza koncentrację uwagi i ogólne funkcjonowanie
organizmu)
Bibliografia
Bąbel
P., Baran A., (2011). Trening
Pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia.
Wyd. Difin.