Czcionka:         Kontrasat:  http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-B.png http://pppozimek.pl/WCAG-C.png         


JAK SKUPIĆ SIĘ PODCZAS NAUKI W DOMU - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

JAK SKUPIĆ SIĘ PODCZAS NAUKI W DOMU - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Przejdź do treści

JAK SKUPIĆ SIĘ


PODCZAS NAUKI


W DOMU?
















Opracowanie:


mgr Alicja Bakalorz – Pyka – neurologopeda PPP w Ozimku


mgr Karina Kurda – psycholog PPP w Ozimku




data publikacji: 05.05.2020r.

HIGIENA PRACY UMYSŁOWEJ – czyli jak prawidłowo obchodzić się z mózgiem



Jak się uczyć, aby nauka była skuteczna, efektywna i przyjemna?





W dużym stopniu praca w domu jest związana

z zadbaniem o właściwą higienę pracy umysłowej oraz organizacją procesu nauki. Warto kształtować u dziecka nawyki, które zwiększają koncentrację uwagi oraz pozwalają na bardziej efektywną naukę.




W dalszej części przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek dla uczniów ułatwiających naukę

WARUNKI WŁAŚCIWEJ HIGIENY UMYSŁOWEJ


  • Plan dnia – ustal jasny plan dnia, w którym jest wyznaczony czas na naukę (o stałej porze) i czas wolny



Niekorzystne momenty do nauki to:


    • zaraz po przebudzeniu po długim śnie – mózgowi brakuje wtedy energii, potrzeba mu tzw. rozgrzewki (spacer, chwila na świeżym powietrzu),


    • wieczorem – gdyż wtedy czuje się zmęczenie, senność.



  • Stałe miejsce odrabiania zadania domowego – najlepiej ucz się przy biurku + zadbaj o jego odpowiednią wysokość + dostosowane siedzisko



  • Oświetlenie – oświetlenie naturalne jest najlepszym źródłem światła. Jeśli jest ono niewystarczające, zastosuj dodatkowo oświetlenie sztuczne – zadbaj o jego odpowiednie natężenie, niech pada z lewej strony (z prawej gdy jesteś leworęczny)



  • Przy czytaniu trzymaj książkę w odległości 30 - 35 cm od oczu



  • Świeże powietrze i temperatura – w pomieszczeniu nie powinno być za zimno, ani za gorąco, wywietrz pokój, w którym się uczysz

  • Siedzisko


wygodne siedzenie dostosowane do wzrostu:


plecy powinny być wyprostowane, oparte o poręcz krzesła – co ułatwia prawidłowe oddychanie i dotlenienie mózgu


ręce ugięte w łokciach, oparte na blacie,


nogi zgięte w kolanach pod kątem prostym, oparte o podłogę



















Pozycja leżąca sprzyja senności.


Nieprawidłowa postawa może powodować ból pleców, nóg i głowy. Efektywnej nauce potrzebne jest odpowiednie napięcie mięśniowe i…

czujność!

  • Trudno się odchudzać, gdy obok leży cała góra ciastek” – stąd:

konieczne jest ograniczenie dystraktorów


(rozpraszaczy) zastosuj zasadę „czystego biurka”, utrzymuj porządek na biurku, by nie tracić czasu na szukanie materiałów


  • Cisza lub prawie cisza (niskie natężenie dźwięków).


Można uczyć się przy muzyce:


  • której rytm odpowiada rytmowi naszego serca.


Muzyka współczesna, rozrywkowa ma za szybki rytm i wprowadza zdenerwowanie, natomiast zbyt powolna i spokojna może podziałać, jak kołysanka.


  • która nie zawiera słów – gdyż wtedy mózg skupia się na powtarzaniu słów piosenki.






Komputer – jeśli ucząc się korzystasz z komputera, to skup się na jednej czynności – koniecznie wyłącz komunikatory, portale społecznościowe oraz wszystkie strony, które nie są związane

  1. nauką.




Telefon – rozmowa, czy wymiana SMS-ów zajmuje bardzo dużo czasu i skutecznie wybija z rytmu nauki. Telefon na czas nauki powinien być wyłączony lub wyciszony.




Telewizor – przy włączonym telewizorze, nawet gdy ma wyciszony głos, trudno się skupić na nauce, gdyż obraz i głos z ekranu zachęca do śledzenia tego, co jest w telewizji.

  • Relaks – zadbaj o czas na „rozprostowanie kości” przed nauką. Pamiętaj również o robieniu krótkich przerw (ok. 5-10 min.) w trakcie nauki (co 25-30 min.) – co pozwala na chwilę odprężenia po wysiłku umysłowym.


Przykładem takich ćwiczeń mogą być:


  • ćwiczenia fizyczne – krótka gimnastyka (uwalnia endorfiny – co polepsza samopoczucie, rozluźnia mięśnie, rozładowuje napięcie mięśniowe),


  • ćwiczenia oddechowe – głębokie oddychanie (wdech nosem, wydech ustami),


słuchanie muzyki,


  • ćwiczenia umysłowe (przypomnienie sobie miłych wspomnień, mentalne przeniesienie się do ulubionego miejsca).


  • Sen – wyspany, wypoczęty mózg lepiej się koncentruje, zapamiętuje informacje i jest bardziej wydajny.


Zadbaj o odpowiednią ilość snu, w razie potrzeby rób krótkie drzemki (ok. 20-30 min.). Zapotrzebowanie na sen jest sprawą indywidualną, natomiast wiele osób, żeby dobrze się wyspać

potrzebuje więcej niż 7 h snu.


    • zmęczenie ogranicza możliwość przyswajania wiedzy.


    • funkcja snu: regeneracja organizmu + porządkowanie informacji i ich utrwalanie




  • Unikanie maratonów – mózg nie lubi monotonii i nudy, dlatego maratony stają się męczące.


Przerwy w nauce są konieczne – nie ma sensu walczyć z oporem mózgu!


Przerwą NIE może być telewizja, która jest pożeraczem czasu, wprowadza w bierność, ospałość i jesteśmy skłonni więcej jeść.

Odżywianie – pamiętaj o nawadnianiu organizmu, zaopatrz się w wodę (mózg jest z jednym z organów zawierających najwięcej wody - ponad 90%, stąd potrzebuje być nawodniony, żeby dobrze skupiać uwagę na zadaniach



  • spożywaj składniki bogate w witaminy (np. ryby, ciemne pieczywo, jajka, orzechy)








Zdrowy tryb życia


odpowiednie odżywianie + sport = wzmocnienie sprawności fizycznej, która ma wpływ na naukę (polepsza koncentrację uwagi i ogólne funkcjonowanie organizmu)







Bibliografia





  • Bąbel P., Baran A., (2011). Trening Pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia. Wyd. Difin.


  • Gołębiowska – Szychowska J., Szychowski Ł. (2015). Powiem ci, jak się uczyć. Wyd. Harmonia.


  • Minge N., Minge K. (2017). Jak uczyć się szybciej i skuteczniej. Wyd. Samo sedno.

Wróć do spisu treści