NOWOCZESNE
METODY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE W PORADNI PSYCHOLOGICZNO –
PEDAGOGICZNEJ W OZIMKU
METODA
WARNKEGO
Poradnia
Psychologiczno – Pedagogiczna mająca siedzibę na terenie Ozimka
otacza opieką psychologiczno – pedagogiczną i logopedyczną
dzieci od chwili urodzenia poprzez wszystkie etapy edukacyjne.
Wspieramy rodziców i prawnych opiekunów, a także nauczycieli i
wychowawców w sprawach dotyczących dzieci.
Działalnością
Poradni objęte są cztery gminy Powiatu Opolskiego, gmina Ozimek,
Turawa, Chrząstowice i Tarnów Opolski, a ca za tym idzie wszystkie
placówki funkcjonujące na tym terenie. W swej ofercie proponuje
różnorodne formy pomocy:
psychologicznej,
logopedycznej,
pedagogicznej.
Celem
działalności naszej placówki jest udzielannie dzieciom i młodzieży
skutecznej pomoc dostosowanej do zmieniającej się rzeczywistości.
Poradnia w Ozimku wyposażona jest w liczne testy diagnostyczne,
pomoce do terapii logopedycznej, psychologicznej i pedagogicznej.
Systematycznie zaopatrywana
jest
w innowacyjne programy komputerowe i sprzęt pomocny w działaniach
diagnostycznych i terapeutycznych.
Jedną
z nowoczesnych metod do diagnozy i terapii stosowaną w Poradni jest
metoda
Warnkego.
Przeznaczona jest ona dla dzieci i młodzieży, u których
występują
trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia. Jako
jedyna placówka w Powiecie Opolskim dysponujemy pełnym,
oprzyrządowaniem i wyszkoloną w tym zakresie kadrą. Metoda Warnkego
zdobyła na świecie uznanie z uwagi na mocne podstawy naukowe i
przemyślane rozwiązania diagnostyczne i treningowe. Celem metody jest
kompleksowa pomoc dzieciom z dysleksją i trudnościami w nauce oraz
wsparcie terapii logopedycznej.
Procedura
diagnostyczna w metodzie Warnkego składa się z 14 kroków. Każde z
zadań testowych bada inną kompetencję z zakresu percepcji wzrokowej,
słuchowej oraz motoryki.
W
oparciu o wynik uzyskany w procesie diagnozy, terapeuta opracowuje
program treningowy dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości
pacjenta. Trening prowadzony metodą Warnkego zawiera zadania
odpowiadające 14 próbom diagnostycznym.
Trening
opiera się na dwóch zasadniczych filarach:
Automatyzacja
przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego.
Jeżeli
przetwarzanie bodźców zmysłowych w mózgu jest opóźnione to
zwiększanie ilości ćwiczeń w zakresie czytania i pisania może nie
przynieść istotnej poprawy. Znacznie skuteczniejsze jest
przyspieszenie prędkości przetwarzania w mózgu tak, aby przebiegało
ono bez większego wysiłku. 2. Automatyzacja
koordynacji półkul mózgowych. (trening lateralny)
Prowadzi
się go w celu ulepszenia i automatyzacji współpracy pomiędzy
półkulami mózgowymi, niezwykle ważnej dla procesu czytania i pisania.
Terapia
pozwala na poprawę funkcjonowania dziecka w zakresie centralnego
przetwarzania słuchowego, wzrokowego, koordynacji wzrokowo –
ruchowej oraz w obszarze świadomości własnej motoryki i równowagi.
Wykorzystywany w terapii sprzęt jest atrakcyjny dla dzieci np.
BrainBoy Universal Professional (poradnia posiada 5 indywidualnych
zestawów), co sprawia, że mozolne ćwiczenia postrzegane są znacznie
pozytywniej i dają lepsze efekty. Zadania różnią się od dotychczas
stosowanych przy tego typu trudnościach rozwojowych, dzięki czemu
trening nie jest dla dziecka zbytnim obciążeniem.
Metoda
Warnkego skupia się na przyczynach a nie na objawach. Do terapii
kwalifikowane jest dziecko po specjalistycznej diagnozie
psychologiczno