OCHRONA
ZDROWIA
PSYCHICZNEGO
DZIECI
I MŁODZIEŻY
Opracowały:
mgr
Karina Kurda - psycholog
mgr
Alicja Bakalorz - Pyka - neurologopeda
data
publikacji: 17.11.2020r.
JAK
DBAĆ
O
SAMOPOCZUCIE DZIECI?
10
PORAD DLA RODZICÓW
Aktualny
czas związany
z
sytuacją epidemiczną oraz wynikającymi z niej konsekwencjami może
generować u dzieci trudne emocje takie jak: lęk, niepokój,
niepewność, smutek, złość.
W
związku z powyższym szczególną uwagę należy poświęcić samopoczuciu
swoich pociech.
1.Rozmawiaj
z dzieckiem o epidemii i zmianach w dziennej rutynie językiem
dostosowanym do wieku dziecka
Istotna
jest rozmowa z dzieckiem mająca na celu przybliżeniu aktualnych
wydarzeń, udzielenia odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia nowych pojęć
(np. kwarantanna). Zapewnij, że dorośli pracują nad tym, aby wszystko
wróciło do normalności.
Przykładowe
tematy do poruszenia z dzieckiem
Pokaż
dziecku ilustrację, jak wygląda wirus SARS-CoV 2. Wytłuacz, ze
wywoołuje chorobę o nazwie COVID-19, która jest podobna do grypy.
Omów,
w jaki sposób możemy chronić siebie i innych przed
zarażeniem
- zwróć
uwagę
na
konieczność
mycia
rąk,
zachowanie
dystansu
od innych,
noszenie
maseczki.
Wyjaśnij,
co to jest kwarantanna. Wytułmacz, ze czasem konieczny jest pobyt w
szpitalu. Zwróć uwagę na to, że osoby zarażone koronawirusem
przechodzą przez chorobę
w
różnorodny sposób.
Wytłumacz,
że wprowadzane ograniczenia (związane
i
nauki) są po to, by szybciej pokonać chorobę.
Rozmawiaj
o emocjach
Niektóre
dzieci mogą się bać, że zachoruje ktoś z rodziny lub one same.
Mogą
także czuć złość związaną z ograniczeniami (utrudnione kontakty z
rówieśnikami, brak wyjść do nowych miejsc).
Zapewnij
dziecko, że nawet te trudne/nieprzyjemne emocje są normalne i może
się nimi dzielić
w
rozmowie z dorosłym. Dzieci mają prawo czuć różnorodne emocje.
Nazywaj i akceptuj emocje pociechy.
Wytłumacz,
że sam jako rodzic czasem też czujesz nieprzyjemne stany emocjonalne
i podziel się, jak sobie z nimi radzisz.
3.
Kontroluj czas dziecka
w
Internecie i przy nośnikach elektronicznych
Porozmawiaj
z dzieckiem ile czasu będzie spędzało w sieci oraz egzekwuj
ustalone zasady.
Kontroluj
treści,
z
którymi styka się dziecko
w
Internecie oraz weryfikuj ich wiarygodność.
.
03
Porozmawiaj
również
o
bezpieczeństwie w sieci. W czasie pandemii nowe technologie
odgrywają
ważną
i pozytywną rolę
Umożliwiaj
dziecku
kontakt
z
rodziną i bliskimi
Dbaj
o utrzymanie kontaktów z członkami rodziny będącymi w kwarantannie
lub
z osobami zagrożonymi cięższym przebiegiem choroby w
bezpieczny sposób
(np. robiąc wideokonferencję z dziadkami, realizując rozmowy
telefonicznie).
Umożliwiaj
dziecku
kontakt z rówieśnikami
Warto,
by dziecko podtrzymywało kontakt z rówieśnikami poprzez rozmowy
telefoniczne lub wideorozmowę. Ustal z dzieckiem czas spędzany przy
nośnikach elektroniczych.
Zaplanuj
nową rutynę dnia
NAUKA
W
stałym planie dnia uwzględnij czas na naukę zdalną dziecka. Omów
organizację pracy zdalnej (godziny pracy, miejsce do nauki,
sprawdzanie materiałów od nauczycieli).
CZAS
WOLNY
Zaplanuj
czas na wspólne gry
i
aktywności - np. planszówki, czytanie książek, wspólne gotowanie/
PAMIĘTAJ:
Stały
plan dnia wzmacnia u dziecka poczucie bezpieczeństwa i
przewidywalności!
Dbaj
o prawidłową dietę i aktywność fizyczną
Prawidłowe
odżywanie
Wyjścia
na zewnątrz - spacery do lasu, gra na podwórku, jazda na rowerze (o
ile wychodzenie na zewnątrz nie jest zabronione).
Gimnastyka/
aktywność fizyczna w domu
Wytłumacz
starszym dzieciom na czym polega
społeczna
odpowiedzialność
Wyjaśnij
dziecku, że nie powinno spotykać się z innymi w sposób
niekontrolowany. Podkreśl, ze sytuacja ma charakter czasowy.
Dostrzegaj
pozytywy
Jednocześnie
wyłapuj dobre i miłe chwile. Ucz
dziecko
ćwiczyć wdzięczność,
podkreślaj
pozytywy cdzienności.
Obserwuj,
czy dziecko wykazuje niepokojące objawy stresu
Mogą
to być np. złość i agresja, napady płaczu, znaczne trudności w
koncentracji uwagi, trudności
z
zasypianiem, bóle głowy lub ciała, obniżenie nastroju.
Zapoznaj
dziecko ze sposobami radzenia sobie z napięciem i ze stresem oraz
zachęć dziecko do skorzystania z omówionych sposobów.
Jeśli
objawy mocno Cię niepokoją skonsultuj dziecko ze specjalistą (lekarz
i/lub psycholog).
Pamiętaj
o tym, że dziecko naśladuje dorosłych
Dlatego
dbaj Rodzicu o siebie ;)
Wysypiaj
się, jedz zdrowo, uprawiaj aktywność fizyczną, dzwoń do rodziny.
Bardzo
ważna jest postawa dorosłych, gdyż
dzieci
uczą się poprzez naśladowanie.
Pokazuj,
jak Ty sobie radzisz w aktualnej
sytuacji
epidemiologicznej.
Bibliografia
Informacje
udostępnione przez Ministerstwo Zdrowia
Artykuł
"Jak wspierać dziecko w pandemii koronawirusa" autorstwa
Pauliny Jareckiej (www.dzieciecapsychologia.pl)
Artykuł
"Jak przetrwać drugą falę koronawirusa" autorstwa Faustyny
Szaynok (www.psychoterapia.plus)