Czcionka:         Kontrasat:  http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-B.png http://pppozimek.pl/WCAG-C.png         


Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w dobie koronawirusa - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w dobie koronawirusa - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Przejdź do treści




OCHRONA ZDROWIA

PSYCHICZNEGO

DZIECI I MŁODZIEŻY


  • DOBIE KORONAWIRUSA





Opracowały:


mgr Karina Kurda - psycholog


mgr Alicja Bakalorz - Pyka - neurologopeda






data publikacji: 17.11.2020r.


JAK DBAĆ


O SAMOPOCZUCIE DZIECI?




10 PORAD DLA RODZICÓW







Aktualny czas związany


z sytuacją epidemiczną oraz wynikającymi z niej konsekwencjami może generować u dzieci trudne emocje takie jak: lęk, niepokój, niepewność, smutek, złość.


W związku z powyższym szczególną uwagę należy poświęcić samopoczuciu swoich pociech.

1.Rozmawiaj z dzieckiem o epidemii i zmianach w dziennej rutynie językiem dostosowanym do wieku dziecka













Istotna jest rozmowa z dzieckiem mająca na celu przybliżeniu aktualnych wydarzeń, udzielenia odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia nowych pojęć (np. kwarantanna). Zapewnij, że dorośli pracują nad tym, aby wszystko wróciło do normalności.

Przykładowe tematy do poruszenia z dzieckiem









Pokaż dziecku ilustrację, jak wygląda wirus SARS-CoV 2. Wytłuacz, ze wywoołuje chorobę o nazwie COVID-19, która jest podobna do grypy.









Omów, w jaki sposób możemy chronić siebie i innych przed


zarażeniem - zwróć


uwagę na


konieczność mycia


rąk, zachowanie


dystansu od innych,


noszenie maseczki.








Wyjaśnij, co to jest kwarantanna. Wytułmacz, ze czasem konieczny jest pobyt w szpitalu. Zwróć uwagę na to, że osoby zarażone koronawirusem przechodzą przez chorobę


w różnorodny sposób.









Wytłumacz, że wprowadzane ograniczenia (związane


  • przemieszczaniem się, formą pracy


i nauki) są po to, by szybciej pokonać chorobę.
















  1. Rozmawiaj o emocjach

Niektóre dzieci mogą się bać, że zachoruje ktoś z rodziny lub one same.


Mogą także czuć złość związaną z ograniczeniami (utrudnione kontakty z rówieśnikami, brak wyjść do nowych miejsc).




Zapewnij dziecko, że nawet te trudne/nieprzyjemne emocje są normalne i może się nimi dzielić


w rozmowie z dorosłym. Dzieci mają prawo czuć różnorodne emocje. Nazywaj i akceptuj emocje pociechy.


Wytłumacz, że sam jako rodzic czasem też czujesz nieprzyjemne stany emocjonalne i podziel się, jak sobie z nimi radzisz.


3. Kontroluj czas dziecka


w Internecie i przy nośnikach elektronicznych





  1. Porozmawiaj z dzieckiem ile czasu będzie spędzało w sieci oraz egzekwuj ustalone zasady.





  1. Kontroluj treści,


z którymi styka się dziecko


w Internecie oraz weryfikuj ich wiarygodność.



.

03 Porozmawiaj również


o bezpieczeństwie w sieci. W czasie pandemii nowe technologie odgrywają


ważną i pozytywną rolę


  • jak choćby wsparcie ciągłości nauczania, .Jednak warto omówić z dzieckiem zasady zachowania cyfrowej higieny.

  1. Umożliwiaj


dziecku kontakt


z rodziną i bliskimi










Dbaj o utrzymanie kontaktów z członkami rodziny będącymi w kwarantannie


lub z osobami zagrożonymi cięższym przebiegiem choroby w bezpieczny sposób (np. robiąc wideokonferencję z dziadkami, realizując rozmowy telefonicznie).

  1. Umożliwiaj


dziecku kontakt z rówieśnikami














Warto, by dziecko podtrzymywało kontakt z rówieśnikami poprzez rozmowy telefoniczne lub wideorozmowę. Ustal z dzieckiem czas spędzany przy nośnikach elektroniczych.

















  1. Zaplanuj nową rutynę dnia


NAUKA



W stałym planie dnia uwzględnij czas na naukę zdalną dziecka. Omów organizację pracy zdalnej (godziny pracy, miejsce do nauki, sprawdzanie materiałów od nauczycieli).






CZAS WOLNY


Zaplanuj czas na wspólne gry


i aktywności - np. planszówki, czytanie książek, wspólne gotowanie/





PAMIĘTAJ:


Stały plan dnia wzmacnia u dziecka poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności!

  1. Dbaj o prawidłową dietę i aktywność fizyczną


























Prawidłowe


odżywanie


























Wyjścia na zewnątrz - spacery do lasu, gra na podwórku, jazda na rowerze (o ile wychodzenie na zewnątrz nie jest zabronione).



























Gimnastyka/ aktywność fizyczna w domu

  1. Wytłumacz starszym dzieciom na czym polega


społeczna odpowiedzialność



Wyjaśnij dziecku, że nie powinno spotykać się z innymi w sposób niekontrolowany. Podkreśl, ze sytuacja ma charakter czasowy.













Dostrzegaj pozytywy




Jednocześnie wyłapuj dobre i miłe chwile. Ucz


dziecko ćwiczyć wdzięczność,


podkreślaj pozytywy cdzienności.












  1. Obserwuj, czy dziecko wykazuje niepokojące objawy stresu

Mogą to być np. złość i agresja, napady płaczu, znaczne trudności w koncentracji uwagi, trudności


z zasypianiem, bóle głowy lub ciała, obniżenie nastroju.


Zapoznaj dziecko ze sposobami radzenia sobie z napięciem i ze stresem oraz zachęć dziecko do skorzystania z omówionych sposobów.




Jeśli objawy mocno Cię niepokoją skonsultuj dziecko ze specjalistą (lekarz i/lub psycholog).

  1. Pamiętaj o tym, że dziecko naśladuje dorosłych








Dlatego dbaj Rodzicu o siebie ;)


Wysypiaj się, jedz zdrowo, uprawiaj aktywność fizyczną, dzwoń do rodziny.





Bardzo ważna jest postawa dorosłych, gdyż


dzieci uczą się poprzez naśladowanie.


Pokazuj, jak Ty sobie radzisz w aktualnej


sytuacji epidemiologicznej.

Bibliografia













Informacje udostępnione przez Ministerstwo Zdrowia




Artykuł "Jak wspierać dziecko w pandemii koronawirusa" autorstwa Pauliny Jareckiej (www.dzieciecapsychologia.pl)




Artykuł "Jak przetrwać drugą falę koronawirusa" autorstwa Faustyny Szaynok (www.psychoterapia.plus)

Wróć do spisu treści