Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ozimku
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna funkcjonuje na terenie Ozimka od wielu lat. Została założona w 1978 roku. Otacza opieką psychologiczno-pedagogiczną oraz logopedyczną dzieci od urodzenia do momentu ukończenia nauki szkolnej, a także wspiera rodziców, opiekunów prawnych i nauczycieli. Poradnia swoją działalnością obejmuje cztery gminy Powiatu Opolskiego, gminę Ozimek, Turawa, Chrząstowice oraz Tarnów Opolski. Na tym terenie istnieją 72 placówki oświatowe w tym przedszkola, Szkoły Podstawowe, Gimnazja, Liceum, Szkoła Zawodowa, Domy Dziecka, Hospicjum Stacjonarne oraz Zakład Opieki Leczniczej.
Poradnia w swojej ofercie proponuje różnorodne formy zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym, jednak jej podstawowym zadaniem jest postawienie diagnozy. Zakres działań poradni jest dość szeroki. Do podstawowych należą:
wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci,
wspomaganie efektywności uczenia się,
profilaktyka uzależnień oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z grupy ryzyka,
terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
edukacja prozdrowotna,
wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny oraz szkoły,
pomoc w rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron ucznia,
udzielanie pomocy w wyborze i kierunku kształcenia.
Rodzice uczniów lub uczniowie pełnoletni mogą uzyskać pisemną lub ustną informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Na prośbę rodziców pracownicy poradni oferują pomoc psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczną w formie terapii lub udzielają informacji dotyczących np. innych placówek specjalistycznych mogących takiej pomocy udzielić. Korzystanie z oferty poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
Poradnia w Ozimku wyposażona jest w liczne najnowocześniejsze testy diagnostyczne, pomoce do terapii logopedycznej i psychopedagogicznej. Posiada bogaty księgozbiór literatury specjalistycznej, dysponuje sprzętem komputerowym wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem. Systematycznie wzbogacana jest w programy komputerowe pomocne w działaniach terapeutycznych.
Od trzech lat w pracy terapeutycznej poradni wykorzystywana jest nowoczesna metoda trenowania mózgu Biofeedback. Metoda EEG Biofeedback powstała w USA, gdzie stosowano ją do poprawienia koncentracji astronautów w NASA. Stała się również składową treningu sportowców na całym świecie. Obecnie używa się tej metody w terapii dzieci, młodzieży i dorosłych z różnego rodzaju zaburzeniami i chorobami psychosomatycznymi. Treningi EEG Biofeedback mogą służyć również ludziom zdrowym i aktywnym, intensywnie uczącym się i obarczonym dużą odpowiedzialnością, stresem.
Metoda ta działa w oparciu o fale mózgowe, czyli czynności bioelektryczne mózgu. Z zapisu czynności mózgu uzyskujemy wiele informacji o stanie fizjologicznym i emocjonalnym pacjenta. Aktywność bioelektryczna mózgu jest zmienna i zależy od stanu fizjologicznego, emocjonalnego, zmienia się pod wpływem różnorodnych bodźców wewnętrznych i zewnętrznych. EEG Biofeedback umożliwia zmianę charakterystyk fal mózgowych poprzez korzystanie z otrzymanych zwrotnie informacji o przebiegu pracy mózgu. Osoba trenująca uczy się modyfikować wzorzec fal mózgowych. Biofeedback uczy poznawać funkcje własnego ciała i wpływać na zachodzące w nim procesy. Treningi EEG Biofeedback prowadzą do poprawy pracy mózgu, co z kolei skutkuje ogólną poprawą funkcjonowania całego organizmu i poprawą jakości życia. W trakcie treningu pacjent dąży do osiągnięcia jak najwyższych wyników głównie za pomocą siły swojej woli. Dziecko jest informowane drogą wzrokową i słuchową o stanie czynności bioelektrycznej mózgu i wynikach (następuję sprzężenie zwrotne). W tym czasie terapeuta korzystając z programu komputerowego śledzi pracę fal mózgowych trenowanego. Stymuluje fale pożądane, a hamuje fale wpływające niekorzystnie na funkcjonowanie dziecka. Treningi powinny być prowadzone przynajmniej jeden raz w tygodniu. Czas trwania terapii ustala się indywidualnie. Uzależnione jest to m.in. od stopnia złożoności problemu.
Metodę EEG Biofeedback polecamy w szczególności dzieciom i młodzieży z:
zaburzeniami koncentracji uwagi ,
nadruchliwością psychoruchową,
trudnościami w uczeniu się,
dysleksją,
obniżoną samooceną,
stresem.
Trening biofeedback wycisza nadpobudliwość, niepokój, lęki, poprawia koncentrację uwagi, poprawia szybkość zapamiętywania, uczenia się i przypominania materiału, wpływa dodatnio na samoocenę. Metoda EEG Biofeedback jest całkowicie bezpieczna, bezbolesna, nieinwazyjna, nie powoduje skutków ubocznych. Do terapii EEG Biofeedback kwalifikowane jest dziecko po przeprowadzonej specjalistycznej diagnozie psychologiczno-pedagogicznej oraz uzyskaniu zalecenia do tego typu terapii od lekarza neurologa. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z usług naszej Poradni.
neurologopeda mgr Alicja Bakalorz - Pyka