PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W OZIMKU, OBOWIĄZUJĄCE W REŻIMIE
SANITARNYM Z UWAGI NA EPIDEMIĘ SARS-COVID19
Na podstawie §13
ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie
ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z
wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U z 2020 r. poz. 792) w związku z
§4d Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca
2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek
systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 410, poz. 492, poz. 595,
poz.642, poz.780),
Rekomendacji GIS, MZ i MEN dotyczących
procedur działania
poradni psychologiczno-pedagogicznych dla dzieci i młodzieży w
zakresie zapobiegania COVID-19, ustala się co następuje:
§
1
W okresie od 18 maja 2020 r.
do odwołania Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ozimku, zwana
dalej „Poradnią” wykonuje swoje zadania z uwzględnieniem
obowiązujących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem
stanu epidemii, zwanym dalej „okresem epidemii.”
§
2
W okresie epidemii sprawy
administracyjne adresowane do Dyrektora i Rady Pedagogicznej, należy
kierować do Sekretariatu Poradni w formie elektronicznej na adres
ppp.ozimek@interia.pl, w formie papierowej pocztą tradycyjną (ul.
Czstochowska 31, 46-040 Ozimek) lub kontaktować się telefonicznie pod
numer 77/4651-254.
Dyrektor
kontaktuje się z
rodzicami i interesantami zdalnie, korzystając z poczty
elektronicznej:
e-mail
na adres: ppp.ozimek@interia.pl lub telefonicznie pod numerem
77/4651-254.
Dyrektor przyjmuje skargi i
wnioski złożone za pośrednictwem poczty elektronicznej lub
telefonicznie (ppp.ozimek@interia.pl,
77/4651-254).
Ponadto do kontaktu z poradnią
obowiązują numery telefonów oraz adresy mailowe specjalistów
zatrudnionych w poradni:
PSYCHOLODZY:
anna.michalska1993@o2.pl
tel.:
783 439 819
karina.kurda.pppozimek@gmail.com
tel.:
607 744 610
glonekcelina@gmail.com
tel.:
667 248 304
PEDAGODZY:
aprzybytniowska@gmail.com
tel.:
606 207 395
iwona.namyslak.ppp.ozimek@interia.pl
tel.:
697 321 262
kwiatkowska_katarzyna@interia.pl
tel.:
604 155 156
LOGOPEDZI:
logopedia0202@gmail.com
Tel.:
600 151 691
alicjabakalorz@o2.pl
tel.:
664 458 722
Wzory druków
(np. Wniosek do PPP, Wniosek – zindywidualizowana ścieżka
kształcenia, Klauzula informacyjna RODO, Zaświadczenie lekarskie –
zindywidualizowana ścieżka kształcenia, Opinia dla
dotycząca ucznia starającego
się o zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia, Zgłoszenie do PPP)
znajdują się na stronie internetowej poradni
http://www.pppozimek.pl/ w zakładce Do
pobrania. Rada
Pedagogiczna Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ozimku, może
podejmować działania w ramach swoich kompetencji za pośrednictwem
środków komunikacji elektronicznej.
§ 3
Szczegółowe procedury
działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ozimku dla dzieci i
młodzieży:
Cel
wdrażanych procedur w zakresie zapobiegania COVID-19:
Zwiększenie bezpieczeństwa
pracowników oraz osób korzystających z działalności poradni.
Ograniczenie liczby kontaktów międzyludzkich na terenie poradni w
celu zminimalizowania
ryzyka
zakażenia.
Zapewnienie bezpieczeństwa
osobom przebywającym na terenie Poradni poprzez wdrażanie działań
reorganizacyjnych i technicznych:
W Poradni przyjmowane są tylko
osoby zdrowe, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.
Rodzic, opiekun, pełnoletni uczeń przy ustalaniu terminu
wizyty
w poradni są informowani, że
do placówki nie mogą przychodzić osoby chore, przebywające na
kwarantannie ani w izolacji domowej.
Organizacja pracy w placówce
zapewnia utrzymanie rekomendowanej odległości pomiędzy pracownikami
wynoszącej co najmniej 1,5 m.
Preferowany jest kontakt
telefoniczny oraz mailowy między pracownikami w celu ograniczenia do
niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych.
Wizyty klientów są umawiane na
konkretną datę i godzinę, z podaniem niezbędnych informacji, w tym że
na wizytę/poradę klienci powinni się stawić nie wcześniej niż 5 min.
przed wyznaczoną godziną. Grafik przyjmowania klientów ułożony jest
tak, aby nie doprowadzać do gromadzenia się osób przed wejściem do
budynku.
Należy kontrolować
przestrzeganie obowiązku zakrywania na terenie Poradni ust i nosa
przez pracowników, klientów i inne osoby z zewnątrz, z wyłączeniem:
dziecka
do ukończenia 4. roku życia;
osoby, która nie może
zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń
rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w
stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub osoby mającej
trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust.
Dzieci/uczniowie przyjmowane
są w gabinetach, w których powierzchnia nie jest mniejsza niż 4 m2 na
osobę. Powierzchnię wylicza się z uwzględnieniem mebli oraz sprzętów,
które się w niej znajdują.
Z
gabinetów są usunięte dywany i inne miękkie akcesoria.
Każde
pomieszczenie wyposażone jest w środki do dezynfekcji.
Po każdej wizycie wszystkie
dotykane powierzchnie są dezynfekowane, a gabinet jest wietrzony
przez co najmniej 15 min.
Osoby
przyjmowane są zobowiązane do posiadania i korzystania w trakcie
pobytu w Poradni z własnych długopisów i innych przyborów, o czym są
informowani w trakcie umawiania na wizytę.
Narzędzia używane przez
dziecko w procesie diagnostycznym podlegają każdorazowo dezynfekcji.
Wszystkie
zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do
zamykanych,
wyłożonych workiem foliowych
koszy znajdujących się w wyznaczonym miejscu. W łazienkach oraz w
każdym pokoju znajdują się w widocznym miejscu instrukcje
bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek.
Wytyczne dla pracowników:
Jeżeli nie jest możliwe
zachowanie wymaganych odległości pomiędzy pracownikami przy
wykonywanej czynności, stosownie do jej charakteru pracownicy stosują
środki ochrony osobistej, takie jak: maseczki, przyłbice, rękawiczki
jednorazowe.
Podczas kaszlu i kichania
należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką –
zużytą chusteczkę należy jak najszybciej wyrzucić do zamkniętego
kosza i umyć ręce.
Podczas wykonywania obowiązków
wymagających bezpośredniego kontaktu z dzieckiem należy nosić osłonę
nosa i ust, maseczkę, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne.
Założenie tylko przyłbicy bez maseczki jest uzasadnione w sytuacji,
kiedy w punkcie
kontaktowym znajduje się
przegroda oddzielająca lub wymaga tego rodzaj prowadzonych zajęć, np.
z osoba głuchoniemą, podczas badania logopedycznego (decyzja i
odpowiedzialność osobista diagnosty).
Zaleca się wyłączenie z użycia
na czas epidemii narzędzi diagnostycznych wielokrotnego użytku, które
nie mogą zostać poddane czyszczeniu i dezynfekcji.
Należy zachować bezpieczną
odległość od zewnętrznych rozmówców – rekomendowane są 2 m.
Wymagane jest regularne,
częste i dokładne mycie rąk wodą z mydłem zgodnie z instrukcją
znajdującą się przy umywalce i dezynfekowanie osuszonych dłoni
środkiem na bazie alkoholu (min. 60%), w tym każdorazowo przed
zajęciami.
Każdy pracownik osobiście
dezynfekuje swoje maseczki wielorazowego użytku i przyłbice. Każdy
pracownik posiada w swoim pokoju wyznaczone miejsce na położenie
używanej
maseczki i przyłbicy. Po
każdym użyciu należy to miejsce zdezynfekować. Należy unikać
dotykania dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
Należy dołożyć wszelkich
starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie
po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o oczyszczeniu i
dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak np. słuchawka telefonu,
klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
Przestrzeń
komunikacyjna/ogólnodostępna.
W Poradni zainstalowane są
pojemniki z preparatem dezynfekcyjnym, w tym przy wejściu/ wyjściu.
Wymagane
jest regularne wietrzenie pomieszczeń.
W Poradni zwiększona jest
częstotliwość czyszczenia i dezynfekcji, ze szczególnym
uwzględnieniem toalet, uchwytów, poręczy klamek.
Klienci
mogą korzystać tylko z wyznaczonych toalet.
Toalety wyposażone są w
dozowniki z płynem do mycia rąk oraz jednorazowymi ręcznikami, a przy
umywalkach umieszczone są instrukcje dotyczące:
zdejmowania
i zakładania rękawiczek,
zdejmowania
i zakładania maseczki.
§
4
W związku z przywróceniem z
dniem 4 maja br. działalności Poradni, aby umożliwić realizację zadań
związanych w szczególności z wydawaniem orzeczeń o potrzebie
kształcenia specjalnego, potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
nauczania indywidualnego oraz opinii: o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
odroczenia realizacji obowiązku szkolnego i dojrzałości szkolnej,
opinii na egzaminy zewnętrzne umożliwia się rodzicom dzieci i
młodzieży terminowe uzyskanie ww. dokumentów niezbędnych do
organizacji kształcenia i wsparcia w nowym roku szkolnym m.in.
poprzez wyznaczenie posiedzeń zespołów orzekających oraz zespołów
zadaniowych adekwatnie do bieżących potrzeb.
Szczegółowe
procedury dotyczące prowadzenia diagnozy:
USTALENIA
OGÓLNE:
W związku z przywróceniem
możliwości działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w trybie
pracy stacjonarnej oraz realizacji zadań związanych w szczególności z
wydawaniem orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, potrzebie
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, nauczania indywidualnego, opinii:
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, zindywidualizowanej
ścieżki kształcenia, odroczenia realizacji obowiązku szkolnego,
dojrzałości szkolnej, opinii na egzaminy zewnętrzne informujemy, że
przy organizacji pracy Poradni uwzględniamy przepisy dotyczące
ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu
epidemii.
DIAGNOZA
Dokumentację na diagnozę
(wniosek, zaświadczenie lekarskie, opinię z przedszkola lub szkoły
itp.) należy przynosić osobiście do Poradni. Przekazanie
dokumentacji następuje wyłącznie podczas spotkania z wyznaczonym
specjalistą, w wcześniej umówionym terminie. Na spotkania należy
stawiać się punktualnie. Szczegółowe zasady dotyczące spotkania
zostaną każdorazowo podane podczas rozmowy telefonicznej.
Wzory druków znajdują się na
stronie internetowej Poradni
http://www.pppozimek.pl/
w zakładce Do
pobrania.
3. Pierwszeństwo
mają wnioski dotyczące
orzeczeń, nauczania indywidualnego, opinii o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka, odroczenia obowiązku szkolnego,
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia lub inne zgodnie z analizą
specjalistów Poradni.
Pracownik Poradni w rozmowie
telefonicznej z rodzicem/prawnym opiekunem dziecka/pełnoletnim
uczniem informuje go o organizacji pracy Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Ozimku w okresie epidemii związanej z
COVID19 oraz przeprowadza z nim ankietę wstępnej kwalifikacji.
W Poradni diagnozowane są
tylko osoby
zdrowe, bez
objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną, nie przebywające
na kwarantannie ani w izolacji domowej.
Po przybyciu do placówki
rodzic/opiekun prawny/pełnoletni uczeń wypełnia ankietę
aktualizacyjną, potwierdza zapoznanie się z ww. procedurami oraz
podpisuje zgodę na badanie.
Brak wyrażenia zgody (warunki
badania, stosowanie środków ochronnych) jest jednoznaczny z
odmówieniem zgody na badanie.
W celu uniknięcia zbyt
długiego przebywania na terenie placówki rodzic z dzieckiem proszony
jest o punktualne stawienie się na umówioną godzinę.
Wskazane jest by dziecko
umówione na diagnozę logopedyczną było zaopatrzone w przyłbicę,
natomiast na diagnozę psychologiczną i pedagogiczną w maseczkę
ochronną. Konieczne
jest by miało
własne przybory (długopis, ołówek, kredki, linijkę).
Dziecko umówione do badań
pozostaje ze specjalistą w gabinecie. Dopuszczalna jest obecność
jednego rodzica/opiekuna prawnego w przypadku dzieci małych (poniżej
3 r.ż.), niepełnosprawnych, niesamodzielnych, wymagających
bezpośredniej obecności rodzica.
Wywiad, omówienie wyników
badania z rodzicami prowadzony jest telefonicznie lub online.
Odwołanie terminu wizyty
diagnostycznej w Poradni odbywa się telefonicznie pod numerem
77/4651-254.
§
5
Dyrektor z zastosowaniem
obowiązującego dystansu przestrzennego 2 m dla osób korzystających z
usług Poradni, ustala maksymalną liczbę osób jaka może przebywać w
pomieszczeniach Poradni przeznaczonych na wykonanie zadań Poradni z
udziałem dzieci, młodzieży, rodziców i interesantów (2, maksymalnie 3
w gabinecie – w tym diagnosta i dziecko, w szczególnych
przypadkach rodzic lub opiekun prawny dziecka).
Dyrektor dostosowuje plan
zajęć i działań diagnostycznych do możliwości lokalowych Poradni.
Tygodniowy
rozkład zajęć może ulegać zmianie.
§ 6
W Poradni przyjmowane są
tylko osoby zdrowe,
bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Do placówki nie
mogą przychodzić osoby chore, przebywające na kwarantannie ani w
izolacji domowej.
Rodzic/opiekun prawny
przyprowadzający dziecko/ucznia na badanie, podczas diagnozy przebywa
poza budynkiem Poradni.
Osoby przyprowadzające i
odbierające dzieci zobowiązane są do zakrywania ust i nosa, noszenia
rękawiczek ochronnych oraz zachowania 2m dystansu w stosunku do
innych osób przebywających w tym otoczeniu.
Na terenie Poradni pracownicy,
klienci i inne osoby z zewnątrz zobowiązani są do przestrzegania
obowiązku zakrywania ust i nosa, z wyłączeniem:
dziecka
do ukończenia 4. roku życia;
osoby, która nie może
zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń
rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w
stopniu umiarkowanym,
znacznym albo głębokim lub
osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust. W
pomieszczeniach ogólnodostępnych Poradni i w toaletach umieszczone są
instrukcje dotyczące mycia rąk, dezynfekcji rąk, prawidłowego
zakładania i zdejmowania rękawiczek, zakładania i zdejmowania
maseczki.
§ 7
Na tablicach informacyjnych
dostępne są plakaty informacyjne opracowane przez Ministerstwo
Zdrowia zawierające pouczenia jak należy postępować w przypadku
stwierdzenia objawów zakażenia COVID-19, a także numery telefonów
instytucji, z którymi należy się kontaktować.
Procedury
zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika
Pracownicy Poradni powinni
zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących
objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu
i skontaktować się
telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem
zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr
999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
Zaleca się bieżące śledzenie
informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia,
dostępnych na stronach:
niepokojących objawów
sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć
pracownika od pracy i odesłać transportem indywidualnym (własnym lub
sanitarnym) do domu, a jeśli jest to niemożliwe, pracownik powinien
oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym można go
czasowo odizolować od innych osób.
W przypadku, gdy nie ma
możliwości przeznaczenia odrębnego pomieszczenia dla osoby
podejrzanej o zakażenie, należy wydzielić miejsce, w którym osoba ta
bezpiecznie poczeka na transport w odległości min. 2 m od pozostałych
osób.
Należy wstrzymać przyjmowanie
interesantów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację
sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych
instrukcji i poleceń.
Zaleca się ustalenie obszaru,
w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie
rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami gabinetu, oraz
zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty).
Rekomenduje się stosowanie
się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego
przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod
uwagę
zaistniały
przypadek.
Procedury
postępowania w przypadku podejrzenia u klienta zakażenia
koronawirusem
W przypadku stwierdzenia
wyraźnych oznak choroby, takich jak uporczywy kaszel, złe
samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie powinna zostać
wpuszczona na teren obiektu. Powinna zostać poinstruowana o
konieczności jak najszybszego zgłoszenia się do najbliższego oddziału
zakaźnego w celu konsultacji z lekarzem oraz udania się tam własnym
transportem lub zadzwonieniu pod numer 999 albo 112.
Zgłoszenie incydentu do
kierownictwa obiektu, aby umożliwić obsłudze ustalenie obszaru, w
którym poruszała się i przebywała osoba podejrzana o zakażenie,
przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu
oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty
itp.).
Ustalenie listy pracowników,
dzieci oraz innych osób z zewnątrz obecnych w tym samym czasie w
części/częściach obiektu, w których przebywał użytkownik, i zalecenie
stosowania
się do wytycznych Głównego
Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie
https://gov.pl/
web/koronawirus
oraz
https://gis.gov.pl/,
odnoszących się do osób, które miały kontakt z
zakażonym.
W przypadku stwierdzenia
zakażenia COVID-19 u osoby, która przebywała na terenie Poradni
zastosowanie mają wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego dostępne
na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszące się do
osób, które miały kontakt z zakażonym.
Zarządzenie
wchodzi w życie z dniem 18 maja 2020 r.
Zarządzenie
podlega opublikowaniu na stronie internetowej
http://www.pppozimek.pl/.
Za utrudnienia podyktowane
troską o zdrowie Państwa i Państwa dzieci i pracowników poradni -
przepraszamy!
Zapewniamy, że dołożymy
wszelkich możliwych starań, aby wizyta w Poradni była bezpieczna.
BĄDŹMY
ODPOWIEDZIALNI,
GDYŻ
TYLKO TAKA POSTAWA STWARZA SZANSĘ UNIKNIĘCIA ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM
!