Czcionka:         Kontrasat:  http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-B.png http://pppozimek.pl/WCAG-C.png         


Propozycje ćwiczeń pracy aparatu mowy dla dzieci młodszych - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Propozycje ćwiczeń pracy aparatu mowy dla dzieci młodszych - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Przejdź do treści

Propozycje ćwiczeń pracy aparatu mowy

dla dzieci młodszych 2-3-4 letnich



Usprawnianie pracy aparatu mowy u dzieci młodszych w wieku 2-3-4 lat przeprowadzamy w formie zabawowej najlepiej poprzez naśladowanie przez dziecko ruchów języka i warg zilustrowanych na kartach pracy lub z wykorzystaniem bajek. Ćwiczenia należy wykonywać wraz z dzieckiem przed lustrem pod kontrolą wzroku i słuchu. W początkowej fazie pracy chwalimy dziecko za wykonywanie przez nie ćwiczeń oraz włożony trud w prowadzenie ćwiczeń. Wraz z upływem czasu badania zwracamy coraz większą uwagę na staranność i precyzję wykonywanych ruchów.

Propozycje ćwiczeń usprawniających pracę języka i warg część I:

  1. Posyłanie całusków.

  2. Szerokie uśmiechanie się.

  3. Kierowanie szeroko ułożonego języka w kierunku nosa.

  4. Dotykanie językiem prawego kącika ust.

  5. Wysuwanie języka na brodę.

  6. Dotykanie językiem lewego kącika ust.

Propozycje ćwiczeń usprawniających pracę języka i warg część II:

  1. Oblizywanie językiem górnej wargi.

  2. Oblizywanie językiem dolnej wargi.

  3. Oblizywanie warg dookoła (raz w jedną, raz w drugą stronę).

  4. Oblizywanie językiem dolnych zębów (ostrzenie języka o zęby).

  5. Oblizywanie językiem górnych zębów (ostrzenie języka o zęby).

  6. Oblizywanie ruchem okrężnym dolnych i górnych zębów (raz w jedną, potem w drugą stronę).

Zabawy dźwiękonaśladowcze:

Oglądając z dzieckiem książeczki lub obrazki naśladujemy odgłosy wydawane przez zwierzęta, przedmioty, osoby itp. wskazując odpowiednie elementy obrazków lub ilustracji po uprzednim nazwaniu ich np.:

  1. Zabawy z konikiem ( rżenie - „i ha, ha”, parskanie - „prr, prr”, uderzanie kopytami o bruk – „kląsanie językiem o podniebienie”, jazdę na koniu - „patataj, patataj”, wołanie do konia – „hetta, wiśta, wio, prr”).

  2. Odgłosy zwierząt:

  • kura (gdakanie - „ko, ko, ko”, gdakanie podczas znoszenia jajka -„ ku-ku-dak”, wołanie kury - „cip, cip, cip”

  • kogut (pianie - „kukuryku”, wołanie ptactwa - „kikiriki”)

  • pies (szczekanie - „hau, hau”, wycie - „au-au”, warczenie - „wrr..”, przywoływanie psa - „gwizdanie”)

  • kot (miauczenie - „miau, miau”, mruczenie - „mrr-mrr”, wołanie kota - „kici, kici”)

  • krowa ( muczenie - „muuu”)

  • kaczka (kwakanie - „kwa-kwa”)

  • owca (beczenie - „bee-bee”)

  • indyk („gul-gul”)

  • świnka („chrum-chrum”)

  • kurczątko („pi-pi”)

  • sowa („hu-hu”)

  • zając („kic-kic”)

  • dzięcioł („stuk-stuk”)

  • wilk („ułu-ułu”)

  • żaba („kum-kum”)

  • wąż („sss…..”)

  • ryba („plusk-plusk”)

  • mucha („bzz-bzz”)

  • myszka („pii-pii”).

  1. Odgłosy pojazdów:

  • samochód (odgłos silnika - „brum-brum”, klakson - „ti-ti”, hamującego samochodu - „iiii….”)

  • samolot („żżż….”)

  • pociąg („fu-fu-fu”, „czczcz……”)

  • karetka („e-o, e-o, e-o ….” lub „ija-ija-ija…”).

  1. Odgłosy przedmiotów, instrumentów:

  • zegar („dryń- dryń”, „tik-tak”, „cyku-cyk”, „bim-bam-bom”, „ding-dong”)

  • piłka (upadająca - „bach-bach’, „bęc-bęc”, „bam-bam”, podskakująca - „hop,hop”)

  • woda kapiąca z kranu („kap-kap”)

  • telefon („dryń-dryń”)

  • młotek („stuku-puku”)

  • dzwonek („dzyń-dzyń”)

  • nożyczki („ciach-ciach”)

  • miotła („szuru-buru”)

  • trąbka („tru-tu-tu”, „tre-te-te”)

  • bębenek („bum-bum”).

  1. Bajeczki logopedyczne:

Czytając lub opowiadając dziecku bajeczki wykonujemy ruchy języka i warg a także naśladujemy odgłosy zwierząt, przedmiotów, pojazdów itp. Bajeczki możemy wymyślać sami lub korzystać z gotowych propozycji logopedycznych np. „Gimnastyka buzi na wesoło” Iwony Rutkowskiej-Błachowiak.







Literatura źródłowa:

Michalak - Widera Iwona, „Śmieszne minki dla chłopczyka i dziewczynki”.

Rutkowska-Błachowiak Iwona, „Gimnastyka buzi na wesoło”.





Opracowanie:

Neurologopeda Alicja Janecka





Wróć do spisu treści