Czcionka:         Kontrasat:  http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-A.png http://pppozimek.pl/WCAG-B.png http://pppozimek.pl/WCAG-C.png         


Sposoby radzenia sobie ze stresem - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Sposoby radzenia sobie ze stresem - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku

Przejdź do treści
Sposoby radzenia sobie ze stresem

Sposoby radzenia sobie ze stresem


Stres jest reakcją organizmu na bodźce zewnętrzne, wymagające od nas szybkiej adaptacji do aktualnych warunków. Stres towarzyszy nam każdego dnia (w pracy, w domu, podczas kontaktu z bliskimi lub obcymi osobami), dlatego coraz więcej badaczy próbuje zgłębić jego psychologiczne mechanizmy, szukając jednocześnie sposobów radzenia sobie z nim. Bodziec wywołujący reakcję stresową zwany jest stresorem. Gdy znajdujemy się w niekomfortowej sytuacji, nasz organizm zaczyna produkować tzw. hormony stresu (adrenalinę, noradrenalinę oraz kortyzol).

Należy pamiętać, że nie każdy stres jest zły – często mobilizuje on nas bowiem do działania, ułatwia radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Jak czytamy u Preczaka, „stres jest naszym sprzymierzeńcem, jeśli jest ograniczony w czasie, jego natężenie zaś nie przekracza umiarkowanego, właściwego dla danego organizmu poziomu”.


Do najbardziej popularnych objawów stresu zaliczamy:

  • przyspieszony oddech

  • zwiększona potliwość

  • fale zimna lub gorąca

  • brak apetytu/nadmierny apetyt

  • trudności z koncentracją uwagi

  • bóle głowy

  • bóle brzucha

  • rozdrażnienie

  • problemy ze snem/bezsenność

  • poczucie zmęczenia

  • obniżona wydolność fizyczna i umysłowa

  • nudności

  • nagłe zmiany nastroju.


Jak sobie radzić ze stresem życia codziennego?

  1. Pamiętaj o odpoczynku.

Po całym dniu napięcia i stresu należy pomyśleć o relaksie i czasie wolnym. Wskazane jest, by odpoczynek ten był aktywny. W tym czasie nie można myśleć o swoich codziennych problemach i trudnościach, należy za to starać się o obniżenie napięcia organizmu. Jeśli tylko masz taką możliwość, wybierz się na spacer, spotkaj z przyjaciółmi i rodziną, uprawiaj sport - gimnastykuj się, idź na basen, na długi spacer lub udaj się na wycieczkę rowerową.


  1. Zadbaj o sen.

Gdy jesteśmy zmęczeni i niewyspani, więcej sytuacji możemy odbierać jako stresujące. Bardzo ważne jest zadbanie o odpowiednią, regularną ilość snu.


  1. Zmień tryb życia.

Zacznij planować swój czas, Postaraj się tak ułożyć swój dzień, by nie być w ciągłym biegu. Podziel zadania na te pilne i mniej ważne. Staraj się nie planować zbyt wielu zadań na dany dzień, gdyż ich niezrealizowanie będzie wywoływać dodatkowy stres.


  1. Zapewnij sobie zrównoważoną dietę.

Dobrze jest spożywać różne pokarmy z 4 grup artykułów żywnościowych: mleko i przetwory mleczne, mięso i produkty zastępcze, owoce i jarzyny, pieczywo i przetwory zbożowe. Bardzo ważne jest, by rozpoczynać dzień od śniadania, a kolejne posiłki spożywać w równych odstępach czasu.


  1. Myśl pozytywnie.

W radzeniu sobie ze stresem bardzo ważne jest wsparcie bliskich nam osób. Pozytywne relacje z bliskimi, znajomymi i współpracownikami ograniczą zły wpływ stresu na nasze życie. Uśmiechaj się do innych.


  1. Relaksacja

Można stosować różne ćwiczenia relaksacyjne, które prowadzą do odprężenia tak ciała, jak i umysłu. Pozwalają nam one odprężyć się, niwelują nadmierne napięcie organizmu. Pomocne mogą okazać się:


  • Ćwiczenia oddechowe

Oddychanie przeponą jest znanym i niezwykle skutecznym sposobem w zmniejszaniu napięcia. Usiądź prosto, weź głęboki wdech nosem (licząc do trzech). Wstrzymaj oddech na kilka sekund. Następnie wydychaj powietrze głęboko ustami (licząc do trzech). Powtórz wszystkie czynności trzykrotnie.

  • Ćwiczenia izometryczne

Ćwiczenia izometryczne polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni w poszczególnych partiach ciała. 

  • Trening relaksacji

To ćwiczenie polega na koncentrowaniu uwagi na poszczególnych grupach mięśni. Po prostu zamknij oczy i myśl o wszystkich częściach ciała po kolei, począwszy od głowy (skóra głowy, mięśnie twarzy, oczy, podniebienie, gardło), następnie ogarnij myślami kolejno tułów, brzuch i plecy, nogi i stopy. Koncentruj się na stopniowym „wyłączaniu” i rozluźnianiu całego ciała.

  • Masaż 

  • Medytacja/modlitwa

  • Muzykoterapia

Odpowiednio dobrana melodia pozwoli Ci się zrelaksować i zmniejszyć napięcie. Możesz połączyć ją z technikami oddechowymi, co tylko wzmocni efekty tej techniki. Granie na instrumencie to również świetny sposób na zredukowanie napięcia.


Opracowała:

Anna Michalska


Bibliografia

Kluczyńska, S. O stresie i sposobach radzenia sobie z nim

http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/137-emocje-i-nastroj/1478-o-stresie-i-sposobach-radzenia-sobie-z-nim-sylwia-kluczynska.html


Sławomirska, M. Stres i sposoby radzenia sobie z nim

http://www.szpitaljp2.krakow.pl/fileadmin/media/marketing/1stres%20.pdf


Sygit-Kowalkowska E. Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna

http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2014/hyg-2014-2-202.pdf

Wróć do spisu treści