Terapia jąkania
wczesnodziecięcego metodą DCM
(Model Wymagań i
Możliwości)
Program stworzony przez Sheryl i Gottwald łączy podejście pośrednie z
bezpośrednim. Jest skierowany do dzieci do 5 roku życia oraz opiera
się na koncepcji wieloczynnikowej genezy jąkania.
Zgodnie z założeniami prezentowanego podejścia objawy jąkania
występują, gdy możliwości dziecka do wytworzenia mowy płynnej poddane
są wpływowi zbyt wysokich wymagań, zarówno zewnętrznych, jak i
wewnętrznych.
Celem terapii jest:
Do głównych zadań logopedy należy:
redukowanie
wymagań środowiskowych związanych ze sposobami komunikowania się z
dzieckiem
modyfikowanie
mowy dziecka przy zastosowaniu takich technik jak: modelowanie,
wzmacniające komunikaty, bezpośrednie instrukcje kierowane do
dziecka. Logopeda i rodzice modelują łatwe zająknięcia, które są
komentowane w sposób otwarty, aby dziecko nie odczuwało negatywnych
emocji związanych z jąkaniem
wspieranie
rodziców/opiekunów w radzeniu sobie z emocjami związanymi z problem
jąkania się dziecka
wsparcie
rodziców w zakresie modyfikowania stresorów środowiskowych, które
mogą negatywnie wpływać na mowę dziecka
prowadzenie
poradnictwa poprzez udzielanie rodzicom wsparcia, dostarczanie
informacji, wspieranie w nabywaniu umiejętności rozwiązywania
bieżących problemów
organizowanie
dla chętnych rodziców zajęć grupowych celem korzystania przez nich
ze wsparcia innych uczestników spotkań
zbudowanie
partnerskich relacji z rodzicami.
Podczas
indywidualnych konsultacji rodzice są instruowani, jak modyfikować
werbalne interakcje z dzieckiem w zakresie m.in.: tempa mowy,
ograniczenia liczby pytań, zmniejszenia ilości wtrąceń, stosowania
zasady mówienia „po kolei”. Logopeda uczy rodziców między
innymi: wolniejszego mówienia, używania krótszych i mniej złożonych
zdań, metod wspierania i pozytywnego reagowania na wypowiedzi
dziecka.
Mocnymi
stronami programu są:
zindywidualizowanie
i kompleksowość
zaangażowanie
rodziny w proces terapii
wykorzystywanie
potencjału (mocnych stron) tkwiących w rodzinie
wspieranie
rodziców w podejmowaniu decyzji terapeutycznych
praca nad
trudnymi emocjami tak rodziców, jak i dzieci.
Materiały
źródłowe:
Kelman
E., Nicholas A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu
wczesnodziecięcym.
Materiały
szkoleniowe Boroń A. (2019). Jąkanie wczesnodziecięce.
Węsierska
K. Jeziorczak B. (2016). Diagnoza jąkania u dzieci w wieku
przedszkolnym.
Opracowanie:
Neurologopeda
Alicja Janecka