Czcionka:
Kontrasat:
WSPARCIE WYCHOWAWCZE I PSYCHOPROFILAKTYCZNE ŚRODOWISKA SZKOLNEGO PO POWROCIE DO SZKOŁY mgr Karina Kurda – psycholog PPP w Ozimku 27.05.2021 POWRÓT DO SZKOŁY Szkoły otwierają się na nauczycieli i uczniów. Dzieci z klas 4-8 oraz ze szkół ponadpodstawowych wracają do nauki stacjonarnej. To klasy, które w wyniku pandemii spędziły najwięcej czasu w domu. Powrót do szkoły po długim okresie kształcenia na odległość może wywoływać różne reakcje emocjonalne (czasem sprzeczne) - część uczniów będzie zadowolona z powrotu do szkoły, a niektórzy uznają to za sytuację trudną (wyrwanie ze strefy komfortu). W czasie izolacji u niektórych uczniów: mógł się nasilić lęk przed kontaktami z innymi, pojawić się problemy z utrzymaniem koncentracji, problemy z przystosowaniem się do zasad w szkole, nadmierne pobudzenie lub wycofanie. Po czasie izolacji uczniowie (nauczyciele również) ADAPTUJĄ SIĘ DO KOLEJNEJ ZMIANY – wejścia w nową szkolną rzeczywistość WSPARCIE UCZNIÓW W POWROCIE - WYTYCZNE Wytyczne MEiN dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek - cel: wsparcie uczniów w powrocie do nauki stacjonarnej po długotrwałym okresie kształcenia na odległość, pomoc nauczycielom i dyrektorom szkół w organizacji zajęć stacjonarnych po długotrwałym okresie nauki zdalnej. W wytycznych znalazły się m.in. wskazówki dotyczące realizacji zajęć, dostosowania tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów, diagnozowania sytuacji wychowawczej w każdej klasie czy rozwijania relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń. POWRÓT DO SZKOŁY – TRZY OBSZARY POMOCY Trzy obszary tematyczne dotyczące pomocy uczniom powrotu do nauczania stacjonarnego: I. REINTEGRACJA KLASY – sposoby na budowanie na nowo zespołu klasowego. II. POWRÓT DO EDUKACJI – sposoby i pomysły na wdrażanie uczniów do nauki stacjonarnej po etapie kształcenia na odległość. III. PROFILAKTYKA – sposób organizacji pracy z klasą i dbałość o własny dobrostan, zapobiegający ewentualnym sytuacjom trudnym w przyszłości. I. REINTEGRACJA KLASY 1. Dzielenie się refleksami dotyczącymi obecnej sytuacji – pytania do uczniów: Jak się czują? Czego nauczyli się podczas nauczania zdalnego? Co ich denerwowało? Jakie mają odczucia odnośnie powrotu do szkoły? 2. Pytanie o samopoczucie i doświadczenia – rozmowa o sytuacji nauki zdalnej i powrotu do nauki stacjonarnej. Pytania: Jak się czuli podczas nauczania zdalnego? Jaką formę pracy preferują? Co się podobało w trakcie nauczania zdalnego, co nie? Co dobrego wynieśli z tej sytuacji? Co było trudne? Czego im najbardziej brakowało? 3. Bycie uważnym (obserwacja) – kto kogo lubi, kto komu pomaga, kto się z kim kłóci? Czy powstały nowe koalicje? Czy nikt nie został wykluczony? 4. Gry zespołowe – gry integrujące klasę, kooperacyjne, w parze, przygotowanie projektów, wolontariat. 5. Planowanie wspólnych wyjść, kontakt z naturą. II. POWRÓT DO EDUKACJI 1. Przypomnienie zasad funkcjonowania ucznia w szkole – zasad zachowania się, obowiązków i przywilejów. 2. Sprawdzenie, co uczniowie wiedzą/pamiętają – rozeznanie, sprawdzenie poziomu wiedzy celem określenia z mocnych i słabych stron (ale przy rezygnacji z oceniania). 3. Wstrzymanie się z ocenianiem – danie czasu uczniom na ponowne wdrożenie się do nauki stacjonarnej, rezygnacja z ocen niedostatecznych. Docenianie postępów i starań uczniów. 4. Zwrócenie uwagi na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – obserwacja, pomoc, wsparcie, rozmowy z uczniami i ich rodzicami. III. PROFILAKTYKA 1. Wykorzystanie godzin wychowawczych na poruszenie tematyki relacji, komunikacji, przeciwdziałania wykluczeniu, radzeniu sobie ze stresem, emocjach i wyrażaniu emocji przy współpracy ze specjalistami szkolnymi (warto skorzystać ze scenariuszy zajęć dla klas I – VIII szkoły podstawowej oraz klas szkoły ponadpodstawowej przygotowanych przez specjalistów kampanii „Szkoła od nowa”). 2. Współpraca z rodzicami – angażowanie rodziców w proces wychowawczy i edukacyjny. Bycie otwartym, informowanie o trudnościach, dopytanie o funkcjonowanie w domu. Organizowanie spotkań, propozycja wsparcia, wskazanie osób/instytucji, które mogą pomóc w przypadku problemów, z którymi nie może poradzić szkoła. 3. Korzystanie z pomocy i wsparcia w pokoju nauczycielskim – dzielenie się z innymi obserwacjami, bycie otwartym. 4. Korzystanie ze wsparcia zespołu psychologiczno – pedagogicznego szkoły i specjalistów z poradni psychologiczno – pedagogicznej – w sytuacji zauważania niepokojących zachowań u uczniów (np. agresja, autoagresja).
Wsparcie wychowawcze i psychoprofilaktyczne - dla Nauczycieli - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku
Wsparcie wychowawcze i psychoprofilaktyczne - dla Nauczycieli - Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Ozimku
Przejdź do treści
Wróć do spisu treści
Aby korzystać z tej strony musisz włączyć obsługę JavaScript.