SIEĆ
WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
ZASADY
WSPÓŁPRACY PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W OZIMKU ZE
SZKOŁAMI I PRZEDSZKOLAMI
wynikające
ze Statutu Poradni
Pracownicy
poradni prowadzą zajęcia na terenie szkół i przedszkoli
znajdujących się na terenie powiatu opolskiego.
Na
terenie placówek prowadzimy zajęcia dla dzieci, rodziców i
nauczycieli.
Zajęcia
prowadzone są po pisemnym zgłoszeniu zapotrzebowania przez dyrektora
placówki.
Zajęcia
dla dzieci i młodzieży odbywają się za zgodą rodziców.
Zajęcia
dla dzieci i młodzieży prowadzone są w formie:
zajęć
grupowych (np. psychoedukacyjnych, integracyjnych),
badań
przesiewowych wzroku, słuchu i mowy,
zajęć
zawodoznawczych,
obserwacji
ucznia w trakcie zajęć lekcyjnych.
Zajęcia
dla rodziców prowadzone są w formie:
zajęć
grupowych (np. edukacyjne, warsztaty umiejętności wychowawczych)
indywidualnych
konsultacji (indywidualne konsultacje mogą odbywać się na terenie
placówki oraz podczas udziału pracowników poradni w spotkaniach z
rodzicami na terenie szkół i przedszkoli).
Zajęcia
dla nauczycieli prowadzone są w formie:
zajęć
grupowych (szkolenie dla rady pedagogicznej),
indywidualnych
konsultacji (możliwe jest udzielanie indywidualnych konsultacji na
terenie poradni po wcześniejszym zgłoszeniu i ustaleniu terminu),
zespołów
wychowawczych i zadaniowych.
W
zależności od zgłaszanego problemu zajęcia mają charakter:
jednorazowego
spotkania,
cyklu
kilku spotkań,
długofalowy.
SIEĆ
WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
W
ramach istniejącej w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w
Ozimku „Sieci współpracy i samokształcenia” zachęcamy
dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek z terenu działania poradni
do przyłączenia się i efektywnego poszerzania kompetencji w ramach
realizowanych zadań.
Celem
sieci jest:
wymiana
doświadczeń między uczestnikami,
analiza
przykładów dobrych praktyk,
poszerzenie
kompetencji uczestników,
tworzenie
nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w
sieci,
nawiązywanie
kontaktów i współpraca szkół,
korzystanie
z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.
Głównym
zadaniem sieci jest umożliwienie kontaktu pomiędzy nauczycielami,
będącymi użytkownikami danej sieci. Nauczyciele mają możliwość
poznania wzajemnych doświadczeń w zakresie rozwiązywania podobnych
problemów, czy wypracowania w przypadku braku istniejącego rozwiązań
wspólnie nowych, dotychczas niestosowanych kierunków działań.
Oczywiście
w założeniu sieć nie ma być wykorzystywana wyłącznie przez
nauczycieli, ale również przez dyrektorów, których funkcja przynosi
specyficzne problemy.
W
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ozimku funkcjonują
następujące sieci współpracy i samokształcenia:
sieć
współpracy i samokształcenia dyrektorów,
sieć
współpracy i samokształcenia psychologów;
sieć
współpracy i samokształcenia logopedów;
sieć
współpracy i samokształcenia pedagogów.
Sieci
powoływane są do życia jako grupy samorozwoju dla dyrektorów,
pedagogów, psychologów i logopedów szkolnych/przedszkolnych, którzy
chcą bardziej refleksyjnie pracować nad swoim warsztatem pracy.
Spotkania
odbywać będą się terminach ustalanych w odpowiedzi na zapotrzebowanie
uczestników. Mają one charakter bardziej osobistej pracy, gdyż w
trakcie każdego ze spotkań szczegółowo omawiana będzie sprawa, którą
zgłasza dyrektor/pedagog/psycholog/logopeda. Dzięki licznym
informacjom zwrotnym osoba, która podda analizie swoją sprawę
uzyskuje szerszą perspektywę danej sytuacji. Ponadto spojrzenie na
poruszaną kwestię oczyma innych specjalistów czy koleżanek/kolegów
pracujących w tym samym zawodzie – pozwala przyjrzeć się
własnemu warsztatowi pracy i ewentualnie dokonać w nim zmian.
W
trakcie tych spotkań dołożymy wszelkich starań, by każdy uczestnik
czuł się na nich bezpiecznie i komfortowo.