Ozimek,
21.04.2020r.
DZIECIĘCY
ŚWIAT EMOCJI – JAK POMÓC DZIECIOM
RADZIĆ
SOBIE Z WŁASNYMI UCZUCIAMI?
Dorosły
często jest świadkiem sytuacji, gdy zachowanie dziecka ulega
rozregulowaniu. Emocje, zmęczenie czy przeciążenie bodźcami powodują,
że zachowanie dziecka wymyka się spod kontroli. Kiedy w środku
człowieka (małego i dużego) rozpęta się „burza”, techniki
odwołujące się do argumentów logicznych (tłumaczenie) oraz refleksji
(o co ci chodzi...?) nie zawsze na nie działają – tego dziecko
uczy się w toku rozwoju i dzięki odpowiednim oddziaływaniom
wychowawczym podejmowanym przez dorosłych. Refleksja i rozmowa
odwołują się do wyższych partii mózgu, które w czasie gdy układ
nerwowy jest przeciążony, nie zawsze działają sprawnie. Dlatego też
zdarza się, że w sytuacji silnego pobudzenia dziecko prezentuje
gwałtowne reakcje emocjonalne. Stąd warto zapoznać dziecko z
narzędziami umożliwiającymi mu odreagowanie napięć emocjonalnych w
sposób bezpieczny. Warto również prowadzić zabawy kształtujące
umiejętność wyrażania emocji, które pomagają w oswojeniu się ze
światem emocji, a tym samym pomagają zmniejszyć częstotliwość
intensywnych reakcji.
Poniżej
przedstawiamy propozycje zabaw dla dzieci w okresie przedszkolnym,
które można wykorzystać na terenie domu.
Zabawy
kształtujące umiejętność wyrażania emocji
oraz
odreagowania napięć emocjonalnych:
Kiedy
czuję… to robię… -
dziecko kończy zdania na temat tego, jak się zachowuje, gdy: się
cieszy, smuci, złości, boi, wstydzi. Ta gra jest okazją do tego, aby
wspólnie z dzieckiem omówić jakie są inne sposoby na wyrażenie danej
emocji.
Galareta
– dziecko stojąc ma opuszczone ręce i na chwilę zamyka oczy.
Następnie na prośbę dorosłego dziecko wykonuje ćwiczenia ruchowe,
które mają na celu zniwelowanie napięcia emocjonalnego: kręcenie
szyją, napinanie jednej ręki i po chwili potrząsanie ją, napinanie
drugiej ręki i po chwili potrząsanie ją, potrząsanie jednej drugi, a
następnie drugiej, na koniec potrząsanie całego ciała.
Bąbelkowy
masaż
– dziecko turla się po bąbelkowej folii do momentu ostatniego
odgłosu pstrykania bąbelków lub uciskania poszczególnych bąbelków
palcami.
Portret
emocji –
dziecko za pomocą wybranej techniki plastycznej przedstawia, jak
mogłaby wyglądać radość, złość, smutek, zdziwienie. Dzięki pracom
plastycznym dziecko ma szansę uwolnienia napięć.
Rozprawa
ze złością
– wspólnie z dzieckiem dorosły omawia sposoby pokonywania
złości, które później dziecko może zilustrować (np. tupanie,
bieganie, ugniatanie poduszki, rozmowa). Warto zorganizować kącik z
tymi obrazkami, w którym dziecko będzie mogło się odizolować i
samodzielnie rozprawić ze złością. Podobnie można postąpić w
przypadku innych trudnych emocji: smutku czy lęku.
Skrzynia/pudełko
złości
– dorosły wraz z dzieckiem przygotowuje skrzynkę/pudełko, w
którym znajdują się stare gazety. W sytuacji pojawienia się silnej
złości dziecko może ją rozładować poprzez gniecenie lub podarcie
gazet. W momencie, gdy będzie ono gotowe do podjęcia spokojnej
rozmowy, symbolicznie wyrzucamy gazetę do kosza.
Wrzuć
strach do kapelusza
– rozmawiamy z dzieckiem na temat sytuacji, które wywołują
strach, następnie dziecko na kartce rysuje to, czego się boi, składa
ja w kostkę i wrzuca do kapelusza.
Czary-mary
–
dziecko rysuje na kartce sytuację/osobę, której się boi (np. ducha).
Dorosły pełni rolę czarodzieja, który zamienia rysunek w taki sposób,
żeby zmniejszyć strach dziecka (np. rysuje klatkę dla ducha lub duży
mur, którego duch nie potrafi pokonać).
Historyjka
– opowiadamy dziecku historię o bohaterze, który ma problemy w
wyrażaniu emocji. Zadaniem dziecka jest poszukanie innych zakończeń
bajki.
Lokomotywa
dziecko skacze lub biegnie przed siebie, udając lokomotywę. Sapie i
gwiżdże, naśladując dźwięki parowozu.
Oddychanie
– głębokie oddychanie działa uspokajająco (wdech nosem, wydech
ustami). W przypływie gwałtownych reakcji emocjonalnych, aby uspokoić
dziecko możliwe jest zaproponowanie:
Opowiadania
relaksacyjne przy muzyce
– dziecko przyjmuje wygodną pozycję ciała (siedzącą lub leżącą)
i przy zamkniętych oczach słucha opowiadania o spokojnej tematyce
(np. spacer po lesie, leżenie na plaży) i/lub wyciszającej muzyki
(odgłosy natury, muzyki poważnej).
Bardzo
przydatne są różnorodne teksty
literackie dla dzieci i bajki terapeutyczne,
które pozwalają zarówno na rozwijanie umiejętności regulowania
emocji, rozwiazywania problemów, kształtowanie pożądanych zachowań
społecznych, jak i dają wsparcie poprzez zrozumienie. Treść bajki
może stanowić okazję do poprowadzenia rozmowy z dzieckiem o
zachowaniach bohaterów i konsekwencjach ich działań, dokonania oceny
ich postępowania oraz rozważenia różnych możliwości rozwiązania danej
sytuacji.
Dojrzałość
emocjonalno – społeczna odnosi się również do zachowań zgodnych
z przyjętymi normami. W toku codziennych oddziaływań dziecko jest
wdrażane do ich stosowania poprzez przyjmowanie przez dorosłych
odpowiedniej postawy: stanowczości i konsekwencji. Każdemu dziecku
potrzebne są reguły, bo wtedy czuje się bezpiecznie. Codzienne
oddziaływania warto wspomóc różnymi formami zabawowymi, które mają na
celu przybliżenie dziecku reguł społecznych (poniżej przedstawiono
parę propozycji).
Zabawy
kształtujące pozytywne zachowania społeczne
i
ułatwiające rozwiązywanie problemów:
Kodeks
–
dorosły wspólnie z dzieckiem ustala zasady właściwego zachowana się,
które obowiązują wszystkich domowników i razem tworzą
symbole/piktogramy dla poszczególnej reguły. Kodeks zostaje
wywieszony w widocznym miejscu. W przypadku przekroczenia danej
reguły przez dziecko możliwe jest odwołanie się do wspólnie
wypracowanego kodeksu postępowania.
Zachowania
ok – nie ok
– dziecku prezentowane są obrazki z zachowaniami właściwymi i
niewłaściwymi. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie sytuacji i
rozróżnienie ich. Istotne jest dodatkowe zwrócenie uwagi na działania
pożądane i na płynące z tego korzyści (np. kwestie bezpieczeństwa
własnego i innych osób, wzbudzenie przyjemnych emocji, pomoc innym).
Co
robić?
Dorosły opisuje hipotetyczne zachowanie trudne/problemowe, dziecko
zastanawia się nad pokojowym rozwiązaniem danej sytuacji.
Opracowały:
mgr
Alicja Bakalorz – Pyka – neurologopeda PPP w Ozimku mgr
Karina Kurda – psycholog PPP w Ozimku
Bibliografia:
Osińska
Barbara, „Trampolina+. Emocje" Wydawnictwo Szkolne PWN,
Warszawa 2016
Chapman Weston Denise, Weston
Mark S., “Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących
charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka”,
Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa, 2000