JAK
DBAĆ O HARMONIJNY ROZWÓJ DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO?
Charakterystyka
wieku przedszkolnego, rola rodziców.
OPRACOWANIE:
mgr
Alicja Bakalorz – Pyka – neurologopeda PPP w Ozimu mgr
Karina Kurda- psycholog PPP w Ozimku
data
publikacji: 12.05.2020r.
WIEK
PRZEDSZKOLNY
•
stanowi
pomost
między
wczesnym
dzieciństwem
a
okresem szkolnym, to czas wielu intensywnych w którym rozwój
przebiega w sposób dynamiczny,
zmian,
w
tym czasie dziecko „otwiera się ku światu” –
otoczenia, przedmiotów i ludzi, jest to okres rozbudzania
ciekawości poznawczej, czas doświadczania, eksperymentowania,
tworzenia,
zachowania) - następuje zderzenie własnych pragnień
z
wymaganiami otoczenia, dziecko uczy się radzenia sobie z tymi
tendencjami i realizowania swoich potrzeb w sposób akceptowany
społecznie.
W
okresie przedszkolnym następuje poznawanie:
Świata
–
otoczenia, rzeczywistości, środowiska.
Siebie
–
posiadanych cech i umiejętności.
Innych
osób i budowanie relacji społecznych -
głównie
dzięki
kontaktom z innymi ludźmi i poznawaniu innych.
Pozwala
to na rozwój procesu socjalizacji (uspołecznienia) oraz rozwój
indywidualny
dziecka (rozwijania własnych kompetencji, zdolności, stawania się
jednostką
autonomiczną).
NAJWAŻNIEJSZE
KIERUNKI ZMIAN W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
OBSZAR
ZMIAN
|
KIERUNEK
ZMIANY
|
|
|
|
FIZYCZNY
|
•
|
Od
nauki poruszania się w przestrzeni do poruszania się swobodnego
|
(STAN
SOMATYCZNY
|
|
i
precyzyjnego używania przedmiotów,
|
I
FORMY AKTYWNOŚCI)
|
•
|
w
obszarze charakteru działań – od działania spontanicznego do
działania
|
|
|
świadomego,
|
|
• od
zabawy „na serio” (manipulowanie, zabawy
konstrukcyjne) przez zabawę
|
|
|
„na
niby” (zabawy tematyczne, odgrywanie ról) do gry
|
|
|
z
regułami (np. gry sportowe, planszowe).
|
|
|
|
FUNKCJONOWANIE
|
•
|
Od
poznania sensomotorycznego do umysłowego reprezentowania zdarzeń
|
POZNAWCZE
|
|
(myślenie
przedoperacyjne) – myślenie bardziej symboliczne, ale oparte
na
|
|
|
czynnościach
percepcyjnych, oparte na wyobraźni i fantazjowaniu,
|
|
|
eksperymentowaniu,
metody prób i błędów
|
|
|
|
JĘZYK
I KOMUNIKACJA
|
•
|
Od
prostych do złożonych wypowiedzi (następuje wzrost zasobu
słownictwa i
|
|
|
gramatyki)
|
|
|
|
FUNKCJONOWANIE
SPOŁECZNE
|
•
|
Od
rozpoznawania emocji do świadomości emocji swoich
|
I
EMOCJONALNE
|
|
i
innych ludzi,
|
|
•
|
rozwój
samoobsługi,
|
|
• od
egocentryzmu do współpracy,
|
|
• od
relacji z rodziną do przyjaźni i współpracy w przedszkolu oraz
poza
|
|
|
przedszkolem,
|
|
•
|
rozwój
reguł moralnych.
|
|
|
|
UCZENIE
SIĘ
Sposób
poznawania świata, siebie i innych, ćwiczenie reguł społecznych i
zasad współpracy, nabywanie kompetencji odbywa się poprzez:
kształcącą
- rozwój zmysłów, wyobraźni, wiedzy o świecie, sobie i innych,
terapeutyczną
- uwolnienie od napięć, odreagowanie emocji, nauka wyrażania emocji
i rozwiązywania problemów emocjonalnych,
ROLA
DOROSŁYCH
Dziecko
w wieku przedszkolnym poznaje świat coraz bardziej systematycznie.
Zadaje pytania, podejmuje próby sprawdzania, co i jak działa. Staje
się gotowe do uczenia się
pod
kierunkiem innej
osoby.
Nadal nie potrafi jednak samodzielnie planować działań ani
organizować warunków ich realizacji.
W
każdym środowisku, w którym żyje i rozwija się dziecko, to
dorośli
stwarzają warunki, przygotowują propozycje, określają zasady
postępowania.
Istotna
jest
obecność
osób dorosłych
– wszystko dzieje się pod ich okiem, którzy choć coraz częściej
pozwalają dziecku samodzielnie działać, to jednak nadal aranżują
sytuacje sprzyjające zabawie, rozrywce i edukacji.
EDUKACJA
W NATURALNYM ŚRODOWISKU
Edukacja
dzieci w wieku przedszkolnym odbywa się w dwóch rodzajach środowisk:
Uczenie
się następuje:
Nawet
najlepsza organizacja i wyposażenie przestrzeni wokół dziecka nie
wniosą tyle do jego edukacji, ile kontakt z innymi ludźmi.
Niezależnie od tego, jak wiele czasu spędzają z dziećmi, to rodzice
są głównymi postaciami w procesie edukacji dzieci do 6.-7. roku
życia.
Rodzic
jako nauczyciel:
• organizuje
przestrzeń, by dziecko mimowolnie zdobywało wiedzę
i
umiejętności, a także aranżuje tę przestrzeń, czyli miejsce do
zabawy,
pomaga
dziecku w poznaniu i zrozumieniu otoczenia, tworzy okazje do
samodzielnego, ale nie samotnego poznawania otoczenia,
Dziecko
w wieku przedszkolnym musi przystosować się do życia w
zorganizowanych grupach społecznych. Uczęszczając do przedszkola
staje się członkiem grupy przedszkolnej. W placówce przedszkolnej
dziecko przez większą część dnia przebywa pod opieką nauczycieli,
wśród rówieśników, poznaje i uczy się pełnić różne role społeczne.
Jednak
nie
tylko przedszkole, ale także, a może przede wszystkim dom rodzinny
mają ogromny wpływ na proces socjalizacji - to rodzina jest pierwszym
i
najważniejszym przekazicielem wartości kulturowych i społecznych.
Bardzo
ważna jest atmosfera jaka panuje w rodzinie, zachowania, postawy i
poglądy rodziców, sposób komunikacji.
Z
rodziny dziecko wynosi podstawowe doświadczenia, z którymi wchodzi
w
kolejne środowiska (sąsiedzkie, przedszkolne, a następnie szkolne),
gdzie
dochodzi do uzupełnienia i pogłębienia doświadczeń zdobytych w
rodzinie.
Bibliografia
2004.
(tom
2, seria I), Redakcja serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (prof. dr
hab. Anna Izabela Brzezińska), Wydawca Instytut Badań
Edukacyjnych,
Warszawa 2014.
Molińska
Marta, Ratajczyk Aleksandra, „Edukacja przedszkolna”
(tom 2, seria III), Redakcja serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela
(prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska), Wydawca Instytut Badań
Edukacyjnych,
Warszawa 2014.