ZABAWY INTEGRUJĄCE ZESPÓŁ
KLASOWY (klasy I-III)
Zabawy integracyjne
to grupa zabaw, które pomagają w nawiązywaniu relacji pomiędzy
dziećmi poprzez budowanie więzi w radosnej i luźnej atmosferze. Ich
rolą jest budowanie zaufania, umiejętności pracy w grupie i
przełamywanie barier w kontakcie z nowymi dziećmi.
PRZYKŁADY ZABAW
INTEGRACYJNYCH:
“Zabawa
na powitanie” (w klasie pierwszej)
Na pierwszych zajęciach w
klasie pierwszej możemy powitać każde dziecko śpiewanką –
powitanką ma melodię “Panie Janie”: Witaj ………….
(imię dziecka np. Zosiu), witaj ………….
(imię dziecka). Jak się masz, jak się masz? Wszyscy cię witamy,
wszyscy cię witamy! Bądź wśród nas, bądź wśród nas! Do piosenki
możemy dopasować własne ruchy np. machanie ręką na powitanie.
“Spacer”
Dzieci chodzą swobodnie po
sali omijając się wzajemnie i jednocześnie wykonując polecenia
nauczyciela:
chodzimy jak niedźwiedź
skaczemy po kamieniach
biegamy po gorącym piasku
chodzimy jak kelner (z
tacą w jednej ręce i serwetką przewieszoną przez drugą rękę)
spacerujemy z otwartym
parasolem pod wiatr
idziemy jak ludzie bardzo
zmęczeni, potem smutni, na koniec radośni
pracujemy w Ministerstwie
Głupich Kroków – każde dziecko wymyśla swój śmieszny sposób
chodzenia.
“Miejsce
po mojej prawej stronie jest puste …”
Dzieci siedzą w kręgu.
Jedno miejsce obok nauczyciela (prowadzącego) jest wolne. Zabawa
rozpoczyna się słowami: Miejsce po mojej prawej stronie jest puste.
Zapraszam Bartka jako zajączka. Zaproszone dziecko przechodzi na
wolne miejsce naśladując wymienione zwierzę. Zabawę kontynuuje osoba,
która teraz ma puste miejsce po prawej stronie. Dzieci powinny
wymyślać różne nazwy zwierząt, aby nasza zabawa integracyjna była
ciekawsza.
“Zabawa
integracyjna z balonami”
Dzielimy klasę na kilka
grup, które stają w szeregach blisko siebie. Między ramiona wkładamy
balony lub kulki z gazety. Grupa musi pilnować, aby podczas zabawy
nie upuścić balonika (kulki). Prowadzący wydaje kolejno polecenia:
zróbcie 3 kroki
stańcie na prawej nodze
wykonajcie przysiad
podskoczcie 2 razy
obróćcie się dookoła.
Zabawa jest wesoła, bo
raczej nie uda się obrócić i złapać ramionami balonika całej grupie.
Do tej zabawy integracyjnej potrzebujemy sporo wolnego miejsca.
“Super-kura”
Dzieci spacerują po dywanie
wystawiając przed sobą zaciśniętą pięść –
wszyscy są “jajkiem”. Na sygnał “jajko” szuka
“jajka” i gra w parze w
“Nożyce, kamień, papier”. Dziecko, które wygra staje się
“pisklakiem”. Przykłada dłonie do ust robiąc “dzióbek”
i szuka innego “pisklaka” do zabawy. Przegrywający szuka
natomiast drugiego “jajka” i próbuje dalej swoich sił.
Jeśli wygra “pisklak”, staje się “kurą”. Robi
sobie grzebień z dłoni na głowie i poszukuje
drugiej “kury”. “Kura”, która wygrała
pojedynek, staje się “super-kurą”. W tym momencie możemy
zakończyć grę, chyba, że na początku wprowadzimy zasadę, że wygrywają
np. 3 “kury”. Warto na początku zaznaczyć, że “jajko”
gra tylko z “jajkiem”, “pisklę tylko z
“pisklakiem”, a “kura”
tylko z “kurą”. Jeśli nastąpi remis, możemy przyjąć
zasadę, że każdy szuka nowego gracza.
“Masaż”
Masaż można wykonywać na
różne sposoby. Nie trzeba się ściśle trzymać wzoru. Warto też
przeprowadzić zabawę przy muzyce. Dzieci siadają w kole jedno za
drugim i wykonują polecenia nauczyciela.
świeci słonko: ruchem
okrężnym gładzimy plecy kolegi lub koleżanki przed nami dłonią
wieje wietrzyk: fiu, fiu –
dmuchamy we włosy
kropi deszczyk: puk, puk,
puk, puk – delikatnie stukamy palcami po plecach
deszcz ze śniegiem: chlup,
chlup, chlup, chlup – uderzamy dłońmi zwiniętymi w miseczki
a grad w szyby : łup, łup,
łup, łup – lekko uderzamy pięściami w plecy dziecka
wieje wietrzyk: fiu, fiu –
dmuchamy w jedno i w drugie ucho
pada deszczyk: stukamy
palcami
czujesz dreszczyk?:
leciutko szczypiemy w kark.
“Tratwa”
Na podłodze leżą rozłożone
gazety, które są tratwami ratunkowymi. Uczestnicy biegają po dywanie.
Na hasło “powódź” wskakują na gazety. Po każdej “powodzi”
zabieramy kilka gazet. Dzieci mogą stawać po kilkoro na jednej
gazecie. Mówimy wtedy, że trwa “akcja ratownicza”. W
trakcie zabawy dbamy o to, aby dzieci się nie spychały, a pomagały
sobie wzajemnie.
“Dotknij”
Dzieci stoją w rozsypce. Na
hasło prowadzącego “drewniane”, każdy uczestnik stara się
dotknąć drewnianego przedmiotu. Komu się nie uda, staje na środku
sali i wydaje nową komendę np. “czerwone”. Polecenia mogą
dotyczyć kształtów, kolorów, materiałów itp.
“Mruganie”
Uczniowie stają w kole i
zamykają oczy. Jedno dziecko stoi w środku koła i musi odgadnąć, kto
mruga do wszystkich osób stojących w kole. Prowadzący
w tajemnicy dotyka jedno wybrane dziecko, które będzie
mrugać do innych. Na sygnał otwieramy oczy. Dzieci, które zobaczą,
kto do nich mruga muszą kucnąć. Zabawa budzi wiele emocji, bo
wszystko odbywa się w tajemnicy.
“Prawda
– fałsz”
Dzieci stoją para za parą,
a na przeciwko dwa krzesła z przyklejonymi karteczkami: PRAWDA, FAŁSZ
lub TAK, NIE. Prowadzący wypowiada zdanie i
pierwsza para ocenia, czy wypowiedź jest prawdziwa i biegnie do
krzeseł zająć właściwe miejsce. Ten, kto usiadł na dobrym krzesełku,
zdobywa punkt lub przechodzi dalej i stworzy parę z następnym
zwycięzcą. Zabawę można wykorzystać np. jako test z przeczytanej
lektury.
“Cytrynka”
Zabawa oparta na podobnej
zasadzie, co PRAWDA-FAŁSZ. Dzieci siadają w
dwóch rzędach na wprost siebie. Każdy rząd trzyma się za ręce, które
są z tyłu. Na końcu z jednej strony rzędów
stawiamy krzesło, na którym leży cytrynka, np. żółty klocek.
“Cytrynka” jest w zasięgu dłoni zawodników, którzy siedzą
na końcach swoich rzędów. Czekają na sygnał, by dotknąć cytrynki.
Mówimy “cytrynka” i wszyscy, oprócz osób które siedzą na
początku swoich rzędów, kierują na nią wzrok. Zadaniem pierwszej pary
jest rozpoznanie, czy informacja, którą im pokazuje prowadzący jest
prawdziwa czy fałszywa. TYLKO oni widzą i muszą ocenić, czy
nauczyciel podał prawdziwą czy fałszywą informację np. pytanie
dotyczące przeczytanego tekstu lub działanie matematyczne: 12+3.
Jeśli zdecydują, że to jest prawda, puszczają iskierkę, która leci w
kierunku cytrynki. W momencie kiedy doleci do ostatniego dziecka, ono
dotyka cytrynki i wówczas grupa zdobywa punkt. Jeśli prowadzący podał
fałsz, nic się nie dzieje. Po ocenie wykonania zadania następuje
przemieszczenie dzieci w rzędzie.