DRODZY RODZICE, NAUCZYCIELE, SPECJALIŚCI
SIEĆ WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
ZASADY WSPÓŁPRACY PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W OZIMKU ZE SZKOŁAMI I PRZEDSZKOLAMI
wynikające ze Statutu Poradni
Pracownicy poradni prowadzą zajęcia na terenie szkół i przedszkoli znajdujących się na terenie powiatu opolskiego.
Na terenie placówek prowadzimy zajęcia dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
Zajęcia prowadzone są po pisemnym zgłoszeniu zapotrzebowania przez dyrektora placówki.
Zajęcia dla dzieci i młodzieży odbywają się za zgodą rodziców.
Zajęcia dla dzieci i młodzieży prowadzone są w formie:
zajęć grupowych (np. psychoedukacyjnych, integracyjnych),
badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy,
zajęć zawodoznawczych,
obserwacji ucznia w trakcie zajęć lekcyjnych.
Zajęcia dla rodziców prowadzone są w formie:
zajęć grupowych (np. edukacyjne, warsztaty umiejętności wychowawczych)
indywidualnych konsultacji (indywidualne konsultacje mogą odbywać się na terenie placówki oraz podczas udziału pracowników poradni w spotkaniach z rodzicami na terenie szkół i przedszkoli).
Zajęcia dla nauczycieli prowadzone są w formie:
zajęć grupowych (szkolenie dla rady pedagogicznej),
indywidualnych konsultacji (możliwe jest udzielanie indywidualnych konsultacji na terenie poradni po wcześniejszym zgłoszeniu i ustaleniu terminu),
zespołów wychowawczych i zadaniowych.
W zależności od zgłaszanego problemu zajęcia mają charakter:
jednorazowego spotkania,
cyklu kilku spotkań,
długofalowy.
SIEĆ WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
W ramach istniejącej w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ozimku „Sieci współpracy i samokształcenia” zachęcamy dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek z terenu działania poradni do przyłączenia się i efektywnego poszerzania kompetencji w ramach realizowanych zadań.
Celem sieci jest:
wymiana doświadczeń między uczestnikami,
analiza przykładów dobrych praktyk,
poszerzenie kompetencji uczestników,
tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci,
nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół,
korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.
Głównym zadaniem sieci jest umożliwienie kontaktu pomiędzy nauczycielami, będącymi użytkownikami danej sieci. Nauczyciele mają możliwość poznania wzajemnych doświadczeń w zakresie rozwiązywania podobnych problemów, czy wypracowania w przypadku braku istniejącego rozwiązań wspólnie nowych, dotychczas niestosowanych kierunków działań.
Oczywiście w założeniu sieć nie ma być wykorzystywana wyłącznie przez nauczycieli, ale również przez dyrektorów, których funkcja przynosi specyficzne problemy.
W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ozimku funkcjonują następujące sieci współpracy i samokształcenia:
sieć współpracy i samokształcenia dyrektorów,
sieć współpracy i samokształcenia psychologów;
sieć współpracy i samokształcenia logopedów;
sieć współpracy i samokształcenia pedagogów.
Sieci powoływane są do życia jako grupy samorozwoju dla dyrektorów, pedagogów, psychologów i logopedów szkolnych/przedszkolnych, którzy chcą bardziej refleksyjnie pracować nad swoim warsztatem pracy.
Spotkania odbywać będą się terminach ustalanych w odpowiedzi na zapotrzebowanie uczestników. Mają one charakter bardziej osobistej pracy, gdyż w trakcie każdego ze spotkań szczegółowo omawiana będzie sprawa, którą zgłasza dyrektor/pedagog/psycholog/logopeda. Dzięki licznym informacjom zwrotnym osoba, która podda analizie swoją sprawę uzyskuje szerszą perspektywę danej sytuacji. Ponadto spojrzenie na poruszaną kwestię oczyma innych specjalistów czy koleżanek/kolegów pracujących w tym samym zawodzie – pozwala przyjrzeć się własnemu warsztatowi pracy i ewentualnie dokonać w nim zmian.
W trakcie tych spotkań dołożymy wszelkich starań, by każdy uczestnik czuł się na nich bezpiecznie i komfortowo.