DRODZY RODZICE, NAUCZYCIELE, SPECJALIŚCI

SIEĆ WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA

ZASADY WSPÓŁPRACY PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W OZIMKU ZE SZKOŁAMI I PRZEDSZKOLAMI

wynikające ze Statutu Poradni

Pracownicy poradni prowadzą zajęcia na terenie szkół i przedszkoli znajdujących się na terenie powiatu opolskiego.

Na terenie placówek prowadzimy zajęcia dla dzieci, rodziców i nauczycieli.

Zajęcia prowadzone są po pisemnym zgłoszeniu zapotrzebowania przez dyrektora placówki.

Zajęcia dla dzieci i młodzieży odbywają się za zgodą rodziców.

Zajęcia dla dzieci i młodzieży prowadzone są w formie:

zajęć grupowych (np. psychoedukacyjnych, integracyjnych),

badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy,

zajęć zawodoznawczych,

obserwacji ucznia w trakcie zajęć lekcyjnych.

Zajęcia dla rodziców prowadzone są w formie:

zajęć grupowych (np. edukacyjne, warsztaty umiejętności wychowawczych)

indywidualnych konsultacji (indywidualne konsultacje mogą odbywać się na terenie placówki oraz podczas udziału pracowników poradni w spotkaniach z rodzicami na terenie szkół i przedszkoli).

Zajęcia dla nauczycieli prowadzone są w formie:

zajęć grupowych (szkolenie dla rady pedagogicznej),

indywidualnych konsultacji (możliwe jest udzielanie indywidualnych konsultacji na terenie poradni po wcześniejszym zgłoszeniu i ustaleniu terminu),

zespołów wychowawczych i zadaniowych.

W zależności od zgłaszanego problemu zajęcia mają charakter:

jednorazowego spotkania,

cyklu kilku spotkań,

długofalowy.

SIEĆ WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA

W ramach istniejącej w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ozimku „Sieci współpracy i samokształcenia” zachęcamy dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek z terenu działania poradni do przyłączenia się i efektywnego poszerzania kompetencji w ramach realizowanych zadań.

Celem sieci jest:

wymiana doświadczeń między uczestnikami,

analiza przykładów dobrych praktyk,

poszerzenie kompetencji uczestników,

tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół i nauczycieli uczestniczących w sieci,

nawiązywanie kontaktów i współpraca szkół,

korzystanie z metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów.


Głównym zadaniem sieci jest umożliwienie kontaktu pomiędzy nauczycielami, będącymi użytkownikami danej sieci. Nauczyciele mają możliwość poznania wzajemnych doświadczeń w zakresie rozwiązywania podobnych problemów, czy wypracowania w przypadku braku istniejącego rozwiązań wspólnie nowych, dotychczas niestosowanych kierunków działań.

Oczywiście w założeniu sieć nie ma być wykorzystywana wyłącznie przez nauczycieli, ale również przez dyrektorów, których funkcja przynosi specyficzne problemy.

W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ozimku funkcjonują następujące sieci współpracy i samokształcenia:

sieć współpracy i samokształcenia dyrektorów,

sieć współpracy i samokształcenia psychologów;

sieć współpracy i samokształcenia logopedów;

sieć współpracy i samokształcenia pedagogów.


Sieci powoływane są do życia jako grupy samorozwoju dla dyrektorów, pedagogów, psychologów i logopedów szkolnych/przedszkolnych, którzy chcą bardziej refleksyjnie pracować nad swoim warsztatem pracy.

Spotkania odbywać będą się terminach ustalanych w odpowiedzi na zapotrzebowanie uczestników. Mają one charakter bardziej osobistej pracy, gdyż w trakcie każdego ze spotkań szczegółowo omawiana będzie sprawa, którą zgłasza dyrektor/pedagog/psycholog/logopeda. Dzięki licznym informacjom zwrotnym osoba, która podda analizie swoją sprawę uzyskuje szerszą perspektywę danej sytuacji. Ponadto spojrzenie na poruszaną kwestię oczyma innych specjalistów czy koleżanek/kolegów pracujących w tym samym zawodzie – pozwala przyjrzeć się własnemu warsztatowi pracy i ewentualnie dokonać w nim zmian.

W trakcie tych spotkań dołożymy wszelkich starań, by każdy uczestnik czuł się na nich bezpiecznie i komfortowo.